Jurnal Pendidikan Usia Dini
Vol 8 No 2 (2014): Jurnal Pendidikan Usia Dini, Volume 8 Nomor 2 November 2014

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SAINS MELALUI SCIENCE PROCESS SKILLS APPROACH

NIRMALA, BESSE (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Nov 2014

Abstract

This reasearch is aimed at analyzing and explaining the implementation of the activitiesstudy with science process skills approach to improve learning outcomes child. This research wascarried out at SDN 271 Garanta, Manjalling Village Bulukumba for student in the second class.The method used in this research was action research who developed by Kemmis and Taggart.Actions taken in this research consisted of two cycles; each cycle consist of eight treatments. Foreach cycles consisting of planning, action, monitoring, and reflection. Analysis of the data used inthis research is done with quantitative and qualitative approaches. Analysis of quantitative dataobtained on increasing learning outcomes percentages from pre-intervention to the second cycles,that is from 52,94% until 94,18%.Qualitative data analysis is used based on the mode analysis byMiles and Huberman. The results showed that the use of science process skills approach can bedevelop learning outcomes child in mastering all domain namely cognitive domain, affectivedomain, and psychomotor domain. Keywords: Learning Outcomes, Science Process Skills Approach, Action Research Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan menjelaskan pelaksanaan kegiatanpenelitian dengan menggunakan pendekatan keterampilan proses sains untuk meningkatkan hasilbelajar siswa. Penelitian ini dilakukan di SDN 271 Garanta, Desa Manjalling Bulukumba, padasiswa kelas dua. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan yangdikembangkan oleh Kemmis dan Taggart. Tindakan yang diambil dalam penelitian ini terdiri daridua siklus, setiap siklus terdiri dari delapan perlakuan. Untuk setiap siklus terdiri dari perencanaan,tindakan, observasi, dan refleksi. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitukuantitatif dan kualitatif. Analisis data kuantitatif peningkatan hasil belajar yang diperoleh padapra-intervensi sampai pada siklus II, yaitu dari 52,94% sampai 94,18%. Analisis data kualitatifdigunakan berdasarkan pada model analisis oleh Miles dan Hubberman. Hasil penelitianmenunjukkan bahwa penggunaan pendekatan keterampilan proses sains dapat meningkatkan hasilbelajar siswa pada seluruh ranah yaitu ranah kognitif, afektif, dan psikomotorik. Kata kunci: Hasil Belajar, Pendekatan Ketrampilan Proses Sains, Penelitian Tindakan

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpud

Publisher

Subject

Education

Description

JPUD - The Early Childhood Education Journal contains articles which are the results of research in the field of Early Childhood ...