Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS
Vol 1 No 2 (2019): Volume 1 Nomor 2 Oktober 2019

Efektivitas Pemberian Reward dalam Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Kelas VII Mts. Negeri Margadana Kota Tegal

Fatonah, Adefyanti Dwi Indah (Unknown)
Purnomo, Arif (Unknown)
Salam, Rudi (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2019

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of reward in teaching social studies to enhance learning motivation in class VII MTs Negeri Margadana Tegal. The reason for taking this researchawareness of teachers there to provide motivation for students is still minimal and low activity of students in participating in learning, The design of this study is a Quasi Experiment Nonequivalent Control Group Design. The population of this research is the students of class VII MTs Negeri Margadana Tegal. Samples of the study were students of class VII G and Class H with purpusive sampling technique sampling. Tools and data collection techniques used in this study is the observation, questionnaires, tests, and documentation. The technique of analyzing data used in this study is the normality test, homogenitas test, t-test. In this research, obtained t count value 2,230 and t table at 5% significance level with t table 66 is 1.66, so t count = 2,230 > t table = 1.66. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas pemberian reward dalam pembelajaran IPS untuk meningkatkan motivasi belajar kelas VII di MTs Negeri Margadana Kota tegal. Alasan mengambil penelitian ini karena kesadaran guru di sana untuk memberikan motivasi kepada siswanya masih minim dan juga rendahnya aktivitas siswa dalam mengikuti pembelajaran. Desain dari penelitian ini adalah Eksperimen Quasi Nonequivalent Control Group Design. Populasi dari penelitian ini adalah siswa kelas VII MTs Negeri Margadana Kota Tegal. Sampel dari penelitian adalah siswa kelas VII G dan Kelas VII H dengan teknik sampling purpusive sampling. Alat dan teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah observasi, angket, tes, dan dokumentasi. . Teknis analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah uji normalitas, uji homogenias, uji t. Dalam penelitian ini, diperoleh t hitung bernilai 2,230 dan t tabel pada taraf signifikansi 5% dengan t tabel 66 adalah 1,66, sehingga t hitung = 2,230 > t tabel = 1,66.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

sosiolium

Publisher

Subject

Social Sciences

Description

This journal provides space for academic and critical thinking to explore social studies learning (Pendidikan IPS--Junior high school course). Subjects suitable for publication include but not limited to; - Social studies Education (Pendidikan IPS--Junior high school course) - Learning media issues ...