DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik
Vol 3, No 1 (2019): DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik

Analisis Kesalahan Siswa pada Tes Kemampuan Dasar Matematika Kelas III Sekolah Dasar

Wahyudi Wahyudi (Sebelas Maret University)



Article Info

Publish Date
31 Aug 2019

Abstract

AbstractThe research aims to describe: (1) the types of students’ errors, (2) the causes of students' mistakes, (3) how to fix the students’ mistakes. It is qualitative research. The research subjects are all students and teachers of third grade in the group of Banyumudal Elementary School, Kebumen Subdistrict, in academic year 2018/2019. The results shows that (1) the types of students’ errors are: (a) writing, reading names and numbers symbol (b) sorting numbers, (c) place values, (d) subtracting numbers, (e) multiplying 2 numbers, (f) dividing numbers, (g) mixed count operations, (h) comparing, adding, subtracting fractions with equal denominators, (i) calculating money values, (j) square, rectangular, angular, (k) measuring length, area, weight and time; while (2) the cause of students' mistakes is the lack of understanding in concepts and materials; and (3) how to fix the students’ mistakes is through learning improvement with a focus in the types and causes of student errors.Keywords: error analysis, basic ability test, mathematicsAbstrakTujuan penelitian ini adalah: (1) mendeskripsikan jenis kesalahan siswa, (2) mendeskripsikan sebab kesalahan siswa, (3) mendeskripsikan cara memperbaiki kesalahan siswa. Penelitian ini yaitu Penelitian Kualitatif dengan subjek adalah siswa dan guru kelas III Sekolah Dasar Gugus Banyumudal Kecamatan Kebumen Tahun ajaran 2018/2019. Hasil yang penelitian ini adalah: (1) jenis kesalahan siswa adalah: (a) menulis, membaca nama dan lambang bilangan (b) mengurutkan bilangan, (c) nilai tempat, (d) mengurang bilangan, (e) mengalikan 2 bilangan, (f) membagi bilangan, (g) operasi hitung campuran, (h) membandingkan, menjumlahkan, mengurangkan pecahan dengan penyebut sama., (i) perhitungan nilai uang, (j) persegi, persegi panjang, sudut, (k) pengukuran panjang, luas, berat, dan waktu; (2) penyebab kesalahan siswa adalah kurang memahami konsep dan materi; (3) cara memperbaiki kesalahan siswa adalah melalui pembelajaran perbaikan dengan fokus pada jenis dan penyebab kesalahan siswa. Kata kunci: analisis kesalahan, tes kemampuan dasar, matematika

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jdc

Publisher

Subject

Humanities Education Mathematics Social Sciences Other

Description

DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik adalah jurnal yang dipublikasikan oleh Universitas Sebelas Maret Surakarta. Jurnal ini diterbitkan dua kali setahun, Agustus dan Desember P-ISSN 2581-1843, E-ISSN 2581-1835. Jurnal mencakup penelitian dan gagasan ilmiah tentang ilmu pendidikan, pendidikan ilmu ...