Jurnal Metamorfosa
Vol 9 No 1 (2021)

INOVASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DARING BERBASIS “MINI WEBINAR”

Leli Nisfi Setiana (Universitas Islam Sultan Agung)
Teguh Supriyatno (Universitas Negeri Semarang)
Pristiawati Rahayu (Universitas Negeri Semarang)



Article Info

Publish Date
31 Jan 2021

Abstract

This study aims to describe the use of mini webinars in Indonesian language learning in tertiary institutions. This study used a qualitative descriptive research design. The subjects of this research were students from several study programs at Sultan Agung Islamic University, while the object of this research was the use of mini webinars. The research data is in the form of student discussion results in the mini webinar presentation. The research sources were Indonesian MKU students from 7 study programs at Unissula. The results of the research, namely learning Indonesian in tertiary institutions by implementing mini webinar based presentations can train students' learning independence, become a source of learning information for students and turn on online learning Indonesian activities. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pemanfaatan mini webinar pada pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini adalah mahasiswa dari beberapa Prodi di Universitas Islam Sultan Agung, sedangkan objek penelitian ini adalah pemanfaatan mini webinar. Data penelitian berupa hasil diskusi mahasiswa pada kegiatan presentasi mini webinar. Sumber penelitian adalah mahasiswa MKU Bahasa Indonesia dari 7 Prodi di Unissula. Adapun hasil penelitian, yaitu pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi dengan menerapkan presentasi berbasis mini webinar dapat melatih kemandirian belajar mahasiswa, menjadi sumber informasi belajar bagi mahasiswa dan menghidupkan kegiatan daring pembelajaran Bahasa Indonesia. Kata Kunci: Pembelajaran Bahasa Indonesia, Daring, Mini Webinar

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

metamorfosa

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Metamorfosa Journal (e-ISSN 2502-6895 and p-ISSN 2338-0306) is a periodic scientific publication intended for lecturers, students and educational observers to disseminate the results of studies, thoughts and research that are relevant in the fields of language, Indonesian literature and regions. ...