Triadik
Vol 17, No 2 (2018)

PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TERHADAP SIKAP SOSIAL PADA SISWA SMP NEGERI 13 BENGKULU UTARA

Gundra Hanedi (University Of Bengkulu)
Hadiwinarto Hadiwinarto (University Of Bengkulu)



Article Info

Publish Date
07 May 2020

Abstract

ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh layanan bimbingan kelompok terhadap sikap sosial pada siswa SMP Negeri 13 Bengkulu Utara. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode quasi eksperimen dengan one group pre-test post-test desain. Teknik pengambil sampel menggunakan Purposive sampling. Sampel dalam penelitian ini adalah kelas VIII B yang memiliki sikap sosial rendah. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini menunjukkan ada pengaruh yang signifikan layanan bimbingan kelompok terhadap sikap sosial. Hal ini ditunjukkan dari hasil uji perbedaan tingkat sikap sosial (z= -2.807, maka p <0,05), sehingga ditarik kesimpulan bahwa pelaksanaan bimbingan kelompok berpengaruh terhadap sikap sosial pada siswa SMP Negeri 13 Bengkulu Utara.Kata kunci: SikapSosial, BimbinganKelompok ABSTRACK            This study aimed to describe the the effect of group counseling services on social attitudes on students SMP Negeri 13 Bengkulu Utara. The method in this study is a quasi experimental method with one group pre-test post-test desain. The sampling technique using purposive sampling. The sample in this study is a first class VIII B who have low social attitudes. The results obtained in the study indicate there is a significant effect of group counseling services on social attitudes. This is indicated from the test results of different levels of social attitudes (z= -2.807, then p <0,05), so it is concluded that the implementation of group guidance is influential in services on social attitudes SMP Negeri 13 Bengkulu Utara.Keywords: social attitudes, Group Counseling

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

triadik

Publisher

Subject

Humanities Education Mathematics Physics Social Sciences Other

Description

TRIADIK is a high-quality open-access peer-reviewed research journal that is published by FKIP University of Bengkulu. It is providing a platform for the researchers, academicians, professionals, practitioners, and students to impart and share knowledge in the form of high quality empirical and ...