JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
Vol 4, No 1 (2021)

Peningkatan Antusiasme Siswa Kelas V Belajar Materi Panas dan Perpindahannya Melalui Multimedia Linier

Lisa'yiha Rodhiyah (Universitas Negeri Malang)
I Nyoman Sudana Degeng (Universitas Negeri Malang)
Eka Pramono Adi (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
26 Feb 2021

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan multimedia linier yang layak, serta untuk mengetahui peningkatan antusiasme siswa dalam belajar. Dalam  hasil penelitian membuktikan bahwa, pengembangan multimedia linier dapat  memenuhi standar kelayakan bila digunakan untuk menunjang proses pembelajaran. Hasil penilaian yang diberikan oleh ahli media dan ahli materi diperoleh dengan hasil kategori layak dan hasil penerapan media untuk siswa termasuk dalam kategori layak. Berdasarkan hasil analisis indikator antusiasme, terdapat perbedaan peningkatan antusiasme belajar siswa antara sebelum dan sesudah menggunakan  Multimedia Linier. Peningkatan indikator terbesar terdapat pada konsentrasi, keterlibatan diri pada siswa dan perhatian saat belajar. Dalam hal ini penggunaan Multimedia Linier merupakan salah satu alat perantara belajar siswa untuk memahami materi yang dipelajari dan dapat memberikan pengaruh positif terhadap antusiasme dan motivasi dalam proses pembelajaran.Abstract: This study aims to develop a feasible linear multimedia, as well as to determine the increase in student enthusiasm in learning. The research results prove that linear multimedia development can meet the feasibility standard when used to support the learning process. The results of the assessment given by media experts and material experts were obtained with the results of the feasible category and the results of applying the media to students in the feasible category. Based on the results of the enthusiasm indicator analysis, there are differences in the increase in student enthusiasm for learning between before and after using Linear Multimedia. The biggest increase in indicators is concentration, self-involvement in students and attention while learning. In this case, the use of linear multimedia is an intermediary tool for student learning to understand the material being studied and can have a positive influence on enthusiasm and motivation in the learning process.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jktp

Publisher

Subject

Other

Description

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikanis a journal in the field of educational technology which contains literature review, action reserach, case study research, and empirical findings in scientific disciplines of educational technology theories and practices. The covered topics are involved the ...