Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
Volume 29 Nomor 2 November 2020

Prediktor Kesulitan Membaca Permulaan di Sekolah Dasar

Mohammad Arif Taboer (Prodi Pendidikan Khusus, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Jakarta)
Endang Rochyadi (Prodi Pendidikan Khusus, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia)
Sunardi Sunardi (Prodi Pendidikan Khusus, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia)
Bahrudin Bahrudin (Prodi Pendidikan Khusus, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Jakarta)



Article Info

Publish Date
05 Dec 2020

Abstract

This article is intended to describe predictors of initial reading difficulty in students with reading difficulties in primary schools. This study used a descriptive research design. The results of this study indicate that the predictors that cause reading difficulties in students are (1) phonological awareness, (2) visual perception, and (3) one predictor that is still uncertain. However, the interesting thing is the phenomenon where students do not experience obstacles in phonological awareness or visual perception, but still experience difficulties in reading. The presumptions that appear in the last predictor are related to external factors. Artikel ini ditujukan guna mendeskripsikan prediktor kesulitan membaca permulaan pada siswa dengan kesulitan membaca di sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa prediktor yang menyebabkan kesulitan membaca pada siswa adalah (1) kesadaran fonologi, (2) persepsi visual, dan (3) satu prediktor yang masih belum diketahui secara pasti. Namun demikian hal yang menarik adalah fenomena dimana para siswa tidak mengalami hambatan dalam kesadaran fonologi ataupun persepsi visual, namun masih tetap mengalami kesulitan dalam membaca. Dugaan yang muncul pada prediktor terakhir adalah berkenaan dengan faktor eksternal. 

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

SD

Publisher

Subject

Education

Description

Periodically published twice a year in May and November ( ISSN 0854-8285 ) ( E ISSN 2581-1983 ) ; contains writings on conceptual ideas, studies and application of theories, practical writing, and the results of educational research and teaching of elementary ...