Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 10, No 3 (2021)

Relevansi metode khalwat dalam proses pembelajaran pada masa pandemi COVID-19

Endin Mujahidin (Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia (Scopus ID: 57216823739))
Zaenal Abidin Syamsuddin (Ibnu Hajar Boarding School, Jakarta)



Article Info

Publish Date
08 Sep 2021

Abstract

This study aims to examine the relevance of the seclusion (khalwat) method in the learning process during the COVID-19 pandemic. The method used is library research with an emphasis on analysis of classical references which are the source of the seclusion method. The results of the study indicate that the seclusion method is very relevant to be used in the learning process during the COVID-19 period with the following considerations: (1) The seclusion process takes place in three stages; separation, namely the process of separating oneself from the crowd; Initiation is the process of seclusion, concentration and dive deep within to find enlightenment; and return, namely returning to the social scene with a new vision. (2) The seclusion process is very in line with the psychological conditions of students where conditions require students to practice social distancing and stay away from crowds. (3) The seclusion method aims to foster calm within the perpetrator so that it can be used as an effort to overcome mental disorders of students caused by the COVID-19 pandemic.AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji relevansi metode khalwat dalam proses pembelajaran pada masa pandemik COVID-19. Metode yang digunakan adalah library research dengan penekanan kepada analisis terhadap referensi klasik yang menjadi sumber dari metode khalwat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode khalwat sangat relevan untuk digunakan dalam proses pembelajaran pada masa COVID-19 dengan pertimbangan, yaitu: (1) Proses khalwat berlangsung dalam tiga tahap; separation yaitu proses memisahkan diri dari keramaian; Initiation adalah proses mengasingkan diri, berkonsentrasi dan menukik jauh ke dalam diri untuk menemukan pencerahan; dan return yaitu kembali ke kancah pergaulan dengan visi baru. (2) Proses khalwat tersebut sangat inline dengan kondisi kejiwaan peserta didik di mana kondisi mengharuskan peserta didik untuk melakukan social distancing dan menjauhi keramaian. (3) Metode khalwat bertujuan untuk menumbuhkan ketenangan dalam diri pelakunya sehingga dapat dijadikan upaya untuk menanggulangi gangguan jiwa peserta didik yang diakibatkan oleh pandemik COVID-19.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...