Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 10, No 2 (2021)

Kompetensi pedagogik guru di era disrupsi pendidikan dalam pandangan Islam

Putri Angelina (Universitas Ibn Khaldun Bogor)
Sunaryo Kartadinata (Universitas Pendidikan Indonesia)
Nandang Budiman (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2021

Abstract

Teachers at this time are expected to be figures who can manage learning programs using appropriate methods, and according to the needs of students. This article aims to describe the importance of reviewing the curriculum of prospective educators in LPTKs, especially related to the issue of educational philosophy, and suggesting regulatory support to be able to support the realization of professional-pedagogical competencies. The pedagogical competence of teachers still needs to be improved not only from the aspect of teacher competence but also from the philosophical foundation of education itself. In the future, educators are expected to be able to adapt and even be creative in making disruptive innovations to improve the quality of education. As a solution, this article also proposes a more targeted curriculum review and state support. AbstrakGuru pada masa ini diharapkan menjadi figur yang mampu mengelola program pembelajaran menggunakan metode yang tepat, dan sesuai dengan kebutuhan peserta didik. Artikel ini bertujuan untuk menggambarkan pentingnya peninjauan kembali kurikulum calon pendidik di LPTK terutama terkait masalah filsafat pendidikan dan menyarankan ada dukungan regulasi untuk bisa menunjang terwujudnya kompetensi pedagogik yang profesional. Kompetensi pedagogik guru masih perlu ditingkatkan bukan hanya dari aspek kompetensi guru, tetapi juga landasan filosofis dari pendidikan itu sendiri. Ke depannya, pendidik diharapkan mampu beradaptasi bahkan sudah seharusnya turut berkreasi melakukan inovasi disrupsi untuk meningkatkan mutu pendidikan. Sebagai solusi artikel ini juga mengusulkan adanya penelaahan kurikulum serta dukungan negara yang lebih tepat sasaran. 

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...