GOLDEN AGE: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI
Vol 5, No 1 (2021): Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini

Penanganan Gangguan Konsentrasi pada Anak dengan GPPH di PAUD Inklusi

Eka Aviandini Nurhidayah (Universitas Islam Bandung)
Ikin Asikin (Manajemen Pendidikan Islam, Universitas Islam Bandung)
Helmi Aziz (Manajemen Pendidikan Islam, Universitas Islam Bandung)



Article Info

Publish Date
01 Jun 2021

Abstract

kindergarten. At-Taqwa Kindergarten is one of the inclusive schools for early childhood appointed by the Bandung City Education Office. Currently, in At-Taqwa Kindergarten, there are two GPPH children. This research use qualitative-descriptive method. The principals and teachers of inclusive classes are subjects of this research, while the object how to handling concentration disorders in ADHD children. Collect data using interviews, observation, and documentation techniques. The research data will be analyzed using data collection, reduction, presentation, and conclusion. The results is handling concentration disorders in ADHD children in AT-Taqwa Kindergarten was by making individual learning programs, providing special assistant teachers, managing classes by the main teacher, and collaborating with school social workers. Research on learning concentration in ADHD children describe the behavior of learning concentration disorders behaviour and the treatment given to overcome them. However, this study has not examined services for children with special needs from inclusive school management policies.Keywords: Impaired Concentration; ADHD; Inclusive School. AbstrakTujuan penelitan ini adalah mengkaji penanganan gangguan konsentrasi pada anak dengan GPPH yang diberikan sekolah inklusi. TK At-Taqwa merupakan salah satu sekolah inklusi bagi anak usia dini yang ditunjuk oleh Dinas Pendidikan Kota Bandung. Saat ini di TK At-Taqwa terdapat dua orang anak GPPH. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif-deskriptif. Data penelitian akan dikumpulkan dengan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi. Tahapan selanjutnya adalah analisis data melalui pengumpulan data, reduksi, penyajian dan penarikan kesimpulan. Penelitian ini menunjukan penanganan gangguan konsentrasi pada anak dengan GPPH di TK AT-Taqwa dilakukan dengan pembuatan program pembelajaran individual, menyediakan guru pendamping khusus, pengelolaan kelas oleh guru utama dan melakukan kerjasama dengan pekerja sosial sekolah. Penelitian mengenai konsentrasi belajar pada anak GPPH telah dilakukan untuk menggambarkan perilaku gangguan konsentrasi belajar yang terjadi dan perlakuan yang diberikan untuk mengatasinya. Namun penelitian tersebut belum mengkaji mengenai pelayanan bagi anak berkebutuhan khusus dari sudut kebijakan pengelolaan sekolah inklusi.Kata Kunci: Gangguan Konsentrasi, GPPH, PAUD Inklusi.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

golden_age

Publisher

Subject

Education

Description

This journal is managed by the Early Childhood Education Teacher Education Study Program which focuses on research results related to early childhood education. This journal is published 2 (two) times a year, in June and ...