Economic Education Analysis Journal
Vol 1 No 2 (2012): Economic Education Analysis Journal

PENGARUH PERSEPSI SIWA TENTANG KETERAMPILAN MENGAJAR GURU DAN FASILITAS BELAJAR SISWA TERHADAP MINAT BELAJAR IPS KELAS VIII SMP N 3 PURBALINGGA

Feriady, Muhammad (Unknown)
Harnanik, Harnanik (Unknown)
St. Sunarto, St. Sunarto (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Nov 2012

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah ada tidaknya pengaruh persepsi siswa tentang  keterampilan mengajar guru dan fasilitas belajar siswa terhadap minat belajar IPS kelas VIII SMP N 3 Purbalingga. Berdasarkan hasil analisis regresi diperoleh persamaan regresi Y = 12,347 + 0,206 X1 + 0,179 X2 dengan uji simultan diperoleh F hitung=13,4 dan signifikansi 0,000<0,05 menolak H0 dan menerima H1 yang menyatakan ada pengaruh persepsi siswa mengenai ketrampilan mengajar guru dan fasilitas belajar siswa terhadap minat belajar. Besarnya R square sebesar 26,5%. Uji partial diperoleh persepsi siswa mengenai keterampilan mengajar dengan t hitung=2,381 dan signifikansi 0,02<0,05 menerima H2 yang menyatakan ada pengaruh persepsi siswa mengenai keterampilan mengajar guru terhadap minat belajar. Fasilitas belajar siswa dengan t hitung=2,115 dengan signifikansi 0,032<dari 0,05 menerima H3 yang menyatakan ada pengaruh fasilitas belajar terhadap minat belajar. Simpulan dari penelitian ini dalah Persepsi siswa tentang keterampilan mengajar guru dan fasilitas belajar siswa berpengaruh terhadap minat belajar IPS kelas VIII SMP N 3 Purbalingga. Saran yang bisa diberikan dalam penelitian ini adalah kepada guru agar dapat meningkatkan ketertarikan siswa pada pelajaran IPS dan kepada sekolah diharapkan untuk meningkatkan ketergunaan peralatan pembelajaran dengan sebaik-baiknya.The purpose of this research is to know whether there is effect of students perception of teachers’ skill and learning fasilitise related to students’ interest in IPS clas VIII SMP N 3 Purbalingga. From regression analytic result, we get regression Y equality = 12,347+0,206X1+0,179X2. By simultaneous test, we get F count= 13,4 and signification 0,000<0,05 regret H0 and accept H1that said there effect of student perception about teachers’ teaching skill and facilities of students’ learning. The amount of R squere is 26,5%. Partial test obtained about teachers’ teaching skill with t count=2,381 and signification 0,02<0,05 accept H2 that said that there’s effect of student perception about teacher’s teaching skill related student interest in IPS. Facilities of learning with t count=2,115 with signification 0,032<0,05 accept H3 that said there’s effect of student learning facilities to student interest in IPS. The conclution of this research is that students’ perception about teachers’ teaching skill and facilities of learning affect to student interest in IPSof class VIII SMP N 3 Purbalingga. Advice that I can this research is theacher sould improve intention to learn IPS and school should improved usability of learning tools well.

Copyrights © 2012






Journal Info

Abbrev

eeaj

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Other

Description

Manuscripts for Economic Education Analysis Journal should fall within one of the following categories: Research in economics education: Original theoretical and empirical studies dealing with the analysis and evaluation of teaching methods, learning attitudes and interests, materials, or processes. ...