Ethnomathematics Journal
Vol 2, No 1 (2021): March

Eksplorasi etnomatematika pada Masjid Jami' Al-Baitul Amien Jember

Erfan Yudianto (Universitas Jember)
Rizka Amalia Febriyanti (Universitas Jember)
Sunardi Sunardi (Universitas Jember)
Titik Sugiarti (Universitas Jember)
Mutrofin Mutrofin (Universitas Jember)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2021

Abstract

Tujuan penelitan ini adalah untuk menggali etnomatematika pada bangunan Masjid Jami’ Al-Baitul Amien Jember yang kemudian digunakan sebagai bahan untuk membuat paket tes matematika bagi siswa. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan etnografi. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan wawancara. Subjek penelitian yaitu tiga observer dan dua narasumber yakni pengurus Yayasan Masjid Jami’ Al-Baitul Amien Jember.  Satu orang merupakan ketua pengurus yang paham tentang sejarah Masjid Jami’ Al-Baitul Amien dan satu orang merupakan satu-satunya pengurus yang mengikuti masa pembangunan sehingga mengerti terhadap struktur bangunan masjid. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada bagian-bagian  bangunan Masjid Jami’ Al-Baitul Amien Jember terdapat konsep-konsep matematika. Bagian-bagian bangunan yang dimaksud yaitu kubah masjid, tiang penyangga masjid, lantai dua, dinding pancuran Ruang Wudlu, dan menara masjid. Konsep-konsep matematika yang muncul adalah bangun datar, bangun ruang, kekongruenan, dan refleksi.Ethnomathematics exploration at the Jami 'Al-Baitul Amien Jember MosqueAbstractThe purpose of this research is to explore ethnomathematics at the Jami 'Al-Baitul Amien Jember Mosque building which is then used as material to design mathematics test packages for students. This research was a qualitative study with an ethnographic approach. The data collection methods used were observations and interviews. The research subjects were three observers and two resource persons, namely the management of the Jami 'Al-Baitul Amien Jember Mosque Foundation. One person is the chairman of the committee who understands the history of the Jami 'Al-Baitul Amien Mosque and one person is the only administrator who followed the construction period so that he understands the structure of the mosque building. The results show that the parts of the Jami 'Al-Baitul Amien Jember Mosque have mathematical concepts. The building parts meant are the dome of the mosque, the pillars of the mosque, the second floor, the shower wall of the Wudlu Room, and the mosque tower. Mathematical concepts that emerge are 2D shapes, 3D shapes, congruence, and reflection.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

ethnomath

Publisher

Subject

Arts Education Mathematics Social Sciences Other

Description

Ethnomathematics Journal is an open access - international journal that provides a forum for publishing research reports, theoretical review, ideas, or innovation of mathematics education including ethnomathematics referring to the works of DAmbroisio and the colleagues. This journal is designed and ...