Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan
Vol 1, No 2 (2019): April 2019

Pengaruh Self Directed Learning Dan Adopsi E-Commerce Terhadap Kinerja Ukm Di Jakarta

Monika Lee Supardi (Fakultas Ekonomi dan bisnis Universitas Tarumanagara)
Mei Ie (Universitas Tarumanagara)



Article Info

Publish Date
21 Aug 2019

Abstract

The role of business people is very influential on rise and fall of the business they founded, and also development of information technology and electronic-based trading provide opportunities and convenience for Small and Medium business people in Indonesia to develop and manage their businesses. Both of these can be factors that influence the level of business sales performance. This study has a purpose to determine whether there is influence the variables of self-directed learning (X1) from SMEs and e-commerce adoption (X2) on business sales performance of SMEs in Jakarta. Determination of samples in this study using non-probability sampling with total of 30 respondents. Data collection method of this study using questionnaires. Data analysis method for testing the hypothesis uses t-test techniques with SmartPLS 3 program. The results of this study indicate a positive effect of self directed learning (X1) and positive effect of the e-commerce adoption (X2) on business performance (Y) of  SMEs in JakartaPeran para pelaku usaha sangat berpengaruh atas maju dan mundurnya usaha yang didirikannya serta perkembangan teknologi informasi dan perdagangan berbasis elektronik memberi peluang dan juga kemudahan bagi para pelaku usaha kecil menengah di Indonesia untuk mengembangkan dan mengelola usahanya. Kedua hal tersebut dapat menjadi faktor yang mempengaruhi tingkat kinerja penjualan usahanya. Penelitian ini memiliki tujuan yaitu untuk mengetahui apakah terdapat pengaruh variable self directed learning (X1) dari pemilik ukm dan adopsi e-commerce (X2) terhadap kinerja UKM (Y) di Jakarta. Penentuan sampel dalam penelitian ini menggunakan non-probability sampling dengan total 30 responden. Metode pengumpulan data menggunakan penyebaran kuesioner. Metode analisis data dalam pengujian hipotesis menggunakan teknik uji t dengan program SmartPLS3. Hasil dari penelitian ini menunjukkan adanya pengaruh positif dari variabel self directed learning (X1) dan pengaruh positif dari variabel adopsi e-commerce (X2) terhadap kinerja UKM (Y) di Jakarta.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

JMDK

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan e-ISSN 2657-0025 is a collection of articles created by students of Management Study Program, Faculty of Economics and Business, Universitas Tarumanagara, as a requirement to achieve Bachelor of Economics degree. Jurnal Manajerial dan Kewirausahaan is published ...