CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif)
Vol 4, No 6 (2021): Volume 4 Nomor 6, November 2021

IMPLEMENTASI METODE BERMAIN PERAN DALAM MENGEMBANGKAN SIKAP PROSOSIAL ANAK USIA DINI PADA MASA PEMBELAJARAN JARAK JAUH

Rohmah, Siti (Unknown)
Windarsih, Chandra Asri (Unknown)
Alam, Syah Khalif (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Dec 2021

Abstract

This study aims to describe the implementation and results of learning during the Distance Learning period using the role-playing method that can develop children's prosocial attitudes. This research was conducted at SPS Asa Ayoso in the 2020-2021 school year. The focus of this research is to develop children's prosocial attitudes towards other people and the environment around them so that children's prosocial attitudes can develop. This study used a qualitative descriptive method with the research subjects of group B children totaling 12 children at SPS Asa Ayoso. Data collection techniques in this study are observation, interviews and documentation, data analysis used in the form of data reduction activities, data display, and concluding. The results of this study indicate that after carrying out learning activities using role-playing methods, children's prosocial attitudes can develop. By playing the roles of doctors, sellers, and buyers, mothers who are cooking are implemented according to the learning theme in the group method. In addition, it was found that using the role-playing method can develop a willingness to share, want to help, and be able to cooperate with children as part of a prosocial attitude.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasidan hasil dari pembelajaran pada masaPembelajaran Jarak Jauh (PJJ) dengan menggunakan metode bermain peran yang dapat mengembangkan sikap prososial anak, Penelitian ini dilaksanakan diSPS Asa Ayosotahun ajaran 2020-2021. Fokus penelitian ini adalah mengembangkan sikap prososial anakterhadap orang lain dan lingkungan sekitar anak, sehingga sikap prososial anak dapat berkembang. Penelitian ini menggunakan metode deskriftif kualitatif dengan subjek penelitian anak kelompok B yang berjumlah 12 anak di SPS Asa Ayoso. Teknik pengumpulan data dalam penilitian ini yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi, analisis data yang digunakan berupa aktivitas reduksi data, display data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa setelah melakukan kegiatan pembelajaran menggunakan metode bermain peran, sikap prososial anak dapat berkembang. Dengan bermain peran sebagai dokter, penjual dan pembeli, ibu yang sedang memasak yang diimplementasikan sesuai tema pembelajaran pada pada metode kelompok. Selain itu ditemukan bahwa dengan menggunakan metode bermain peran dapat mengembangkan sikap mau berbagi, mau menolong dan dapat bekerjasama pada anaksebagai bagian dari sikap prososial.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

ceria

Publisher

Subject

Education

Description

Ceria Journal publishes original research or theoretical papers about teaching and Preschool Education study program of IKIP Siliwangi on current science issues, namely: -Teacher of Early Childhood Education Programs. -Observers and Researchers of Early Childhood Education Programs. -Educational ...