Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 4, No 1 (2020): Maret

Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual

Tri Saum Ramdani Ahmad (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)
Hamzah Upu (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)
Nurdin Arsyad (Jurusan Matematika, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
20 Nov 2020

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui deskripsi kemampuan komunikasi matematis siswa dalam menyelesaikan masalah kontekstual. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif menggunakan pendekatan kualitatif. Pengambilan subjek penelitian ini adalah siswa kelas XII MIPA. Pengambilan subjek dilakukan dengan memberikan tes kemampuan awal kepada siswa yang kemudian dari hasil tersebut dipilih 4 subjek penelitian berdasarkan kategori yang ada. Instrumen yang digunakan adalah, tes tertulis kemampuan komunikasi matematis pedoman wawancara. Hasil penelitian menunjukkan kemampuan komunikasi tertulis subjek penelitian baik pada indikator kemampuan dalam menuliskan informasi yang terdapat dalam soal dan menentukan tujuan utama yang akan dicapai. Akan tetapi subjek penelitian lemah dalam kemampuan meuliskan operasi matematika sesuai dengan maksud soal, menggunakan gambar ataupun notasi ilmiah dalam menyelesaikan masalah, menyajikan representasi menyeluruh terhadap konsep yang digunakan serta menuliskan kesimpulan jawaban kedalam bahasa sehari-hari. Hasil dari penelitian ini diharapkan dapat menambah wawasan tentang kemampuan komunikasi matematis siswa SMA baik secara lisan ataupun tulisan pada materi khususnya dalam mengerjakan soal kontekstual sehingga dalam proses pembelajaran siswa mampu meningkatkan kemampuan berkomunikasi dalam bahasa matematika. Kata Kunci: Komunikasi matematis, masalah kontekstual This study aims to determine the description of the mathematical communication ability of students in solving a contextual problem . This type of research is descriptive research using a qualitative approach. The subject of this research are students of class XII. Retrieval of the subject is performed by providing a test of the initial ability on to students then from the results of the test selected 4 subjects based on existing categories. The instrument used are written mathematical communication ability test and interview guidelines. The results showed the ability of written communication of research subject are writing information contained in the questions and define the main objectives to be achieved. But the subject are weak in the ability meuliskan mathematical operations in accordance with the purpose of questions, use of pictures or scientific notation in solving a problem, presenting a representation of the entire to the concept that is used and write a conclusion answer into daily language. The results of this study are expected to add insight about the mathematical communication ability, especially in working on contextual so that in the process of learning students are able to improve the ability to communicate in the language of mathematics. Keywords: Mathematical communication, contextual problems

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...