Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 10, No 4 (2021)

Karakter religius dalam berbagai sudut pandang dan implikasinya terhadap model pembelajaran Pendidikan Agama Islam

Neng Rina Rahmawati (Universitas Pendidikan Indonesia)
Vena Dwi Oktaviani (Universitas Pendidikan Indonesia)
Desi Erna Wati (Universitas Pendidikan Indonesia)
Sofi Septiani Julaeha Nursaniah (Universitas Pendidikan Indonesia)
Elia Anggraeni (Universitas Pendidikan Indonesia)
Mokh. Iman Firmansyah (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
27 Dec 2021

Abstract

This study aims to explore the conceptual religious character in various points of view; Islam, psychology, sociology, and communication, and their implications for the Islamic Religious Education (IRE) learning model. A qualitative approach with a literature study method, both from books, articles, and the web that displays data is used to dissect the focus of this research. The results show that conceptually, religious character is multi-dimensional including belief, obedience in worship, and is manifested in a pious person, both as an individual and social. Religious character is a religious commitment that involves psychological elements and sociologically influences social behavior by displaying good interpersonal relationships, as well as in communicating images with religious expressions. This study has implications that to build religious character in relation to interpersonal relationships, an appropriate model is needed by considering the potential values and developmental tasks of students. In this regard, constructivist theories are appropriate to be applied by Islamic Religious Education (IRE)’s teachers to internalize the religious character of students in their learning.AbstrakPenelitian ini bertujuan mengeksplorasi konseptual karakter religius dalam berbagai sudut pandang; agama Islam, psikologi, sosiologi, dan komunikasi, serta implikasinya terhadap model pembelajaran PAI. Pendekatan kualitatif dengan metode studi kepustakaan, baik dari buku, artikel, dan web yang menampilkan data digunakan untuk membedah fokus penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa secara konseptual karakter religius bersifat multi dimensi mencakup keyakinan, ketaatan dalam beribadah, dan diwujudkan dalam pribadi yang saleh, baik dalam konteks diri sebagai individu maupun sosial. Karakter religius merupakan komiten beragama yang melibatkan unsur psikologis dan secara sosiologis berpengaruh pada perilaku sosial dengan menampilkan hubungan interpersonal yang baik, serta dalam berkomunikasi menampilkan citra dengan ekspresi keagamaan. Kajian ini berimplikasi bahwa untuk membangun karakter religius diperlukan model yang tepat dengan mempertimbangkan potensi nilai serta tugas perkembangan peserta didik. Berkaitan dengan hal itu, teori-teori kontruktivistik tepat diterapkan Guru PAI dalam pembelajarannya untuk menginternalisasikan karakter religius peserta didik.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...