Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 10, No 4 (2021)

Persepsi mahasiswa perguruan tinggi Islam mengenai toleransi antaragama

Endin Mujahidin (Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia (Scopus ID: 57216823739))
Didin Hafidhuddin (Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia)
Fitrah Satrya Fajar Kusumah (Universitas Ibn Khaldun, Bogor, Indonesia)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2021

Abstract

Several previous studies have shown that the understanding of intolerance has entered the college students' circle. The purpose of this study is to dissect the perception of tolerance that develops in students at Islamic universities. This research is quantitative research using surveys for data collection. The number of samples taken is 257 people. This study found that Islamic college students tend not to interact with adherents of other religions. However, if you have to interact with followers of other religions, the interaction that occurs is positive. On the other hand, there are still quite a lot of students who do not choose a clear position in interacting with non-Muslims. AbstrakBeberapa penelitian terdahulu menunjukkan bahwa pemahaman intoleran telah masuk ke kalangan mahasiswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk membedah persepsi toleransi yang berkembang pada mahasiswa di perguruan tinggi Islam. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan survei untuk pengumpulan datanya. Jumlah sampel yang diambil adalah 257 orang. Penelitian ini menemukan bahwa mahasiswa perguruan tinggi Islam cenderung untuk tidak berinteraksi dengan penganut agama lain. Namun demikian jika harus berinteraksi dengan penganut agama lain interaksi yang terjadi adalah interaksi yang positif. Di sisi lain masih cukup banyak mahasiswa yang tidak memilih posisi yang jelas dalam berinteraksi dengan non muslim.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...