JPM : Jurnal Pendidikan Matematika
Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Matematika (JPM)

Perbedaan Prestasi Belajar Dalam MEenyelesaikan Soal Matematika Tipe HOTS Ditinjau dari Tingkat Motivasi Belajar Siswa Kelas X-IPA SMA Negeri 17 Surabaya

Ardianik, Ardianik (Unknown)
Sucipto, Sucipto (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Feb 2022

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji dan membuktikan ada tidaknya perbedaan prestasi belajar dalam menyelesaikan soal matematika tipe HOTS antara motivasi tinggi, motivasi sedang, dan motivasi rendah pada siswa kelas X-IPA SMA Negeri 17 Surabaya. Pendekatan dalam penelitian ini adalah pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis penelitian ekspos fakto (expost facto). Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas X-IPA SMA Negeri 17 Surabaya. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik purposive sampling dan sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas X-IPA di SMA Negeri 17 Surabaya yang berjumlah 85 siswa dan terbagi menjadi tiga tingkatan motivasi belajar yaitu motivasi tinggi, motivasi sedang, dan motivasi rendah. Metode pengumpulan data yang digunakan yaitu angket motivasi, metode tes, serta dokumentasi. Metode analisis data yang digunakan adalah One-Way ANOVA Test. Hasil penelitian menunjukkan ada perbedaan prestasi belajar yang sangat signifikan dalam menyelesaikan soal matematika tipe HOTS antara motivasi tinggi, motivasi sedang, dan motivasi rendah pada siswa kelas X-IPA SMA Negeri 17 Surabaya, hal ini dibuktikan besarnya  probabilitas (Sig. 2- tailed) = 0,000 <  = 0,05 dan bahkan lebih kecil dari . ===================================================== The purpose of this study was to test and prove whether there were differences in learning achievement in solving HOTS type math problems between high motivation, moderate motivation, and low motivation in class X-IPA students of SMA Negeri 17 Surabaya. The approach in this research is a quantitative research approach with the type of expost facto research. The population in this study were all students of class X-IPA SMA Negeri 17 Surabaya. The sampling technique used purposive sampling technique and the sample in this study were students of class X-IPA at SMA Negeri 17 Surabaya, totaling 85 students and divided into three levels of learning motivation, namely high motivation, medium motivation, and low motivation. Data collection methods used are motivation questionnaires, test methods, and documentation. The data analysis method used is One-Way ANOVA Test. The results showed that there was a very significant difference in learning achievement in solving HOTS type math problems between high motivation, moderate motivation, and low motivation in class X-IPA students of SMA Negeri 17 Surabaya, this was evidenced by the magnitude of the probability (Sig. 2-tailed) = 0.000 < α = 0.05 and even smaller than α = 0.01.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jpm

Publisher

Subject

Education Mathematics Social Sciences

Description

JPM : Jurnal Pendidikan Matematika (Journal of Mathematics Education) published by Mathematics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education in Malang Islamic University. Publish twice a year in February and August. Contains writings that are taken from the results of the ...