Jurnal Seni dan Pembelajaran
Vol 6, No 2 (2018): Jurnal Seni Dan Pembelajaran

Pembelajaran Ragam Gerak Tari Piring Dua Belas Menggunakan Metode Drill Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Tari Di SMP Islam Kebumen

Kuat Slamet Widodo (Unknown)
Susi Wendhaningsih (Unknown)
Hasyimkan Hasyimkan (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Jun 2018

Abstract

This study aims to describe the learning range of motion piring dua belas dance using drill method on extracurricular activities dance in SMP Islam Kebumen. This research uses descriptive method through qualitative approach. Learning theory used is behavioristic theory. Data collection techniques in this study are observation, interview and documentation. The implementation of the learning activities of teachers to give the material motion on students, the range of motion is taught that is sembah, ngakhelap, ngahelop, sebatang masuk, sebatang keluar, laga puyuh and nokokh. Based on the result of learning the range of motion piring dua belas dance using method drill shows that students are able to demonstrate the range of motion tari piring dua belas in accordance with what is taught by the teacher.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pembelajaran ragam gerak tari piring dua belas menggunakan metode drill pada kegiatan ekstrakurikuler tari di SMP Islam Kebumen. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif melalui pendekatan kualitatif. Teori pembelajaran yang digunakan yaitu teori behavioristik. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Kegiatan pelaksanaan pembelajaran guru memberikan materi gerak pada siswa, ragam gerak yang diajarkan yaitu sembah, ngakhelap, ngahelop, sebatang masuk, sebatang keluar, laga puyuh dan nokokh. Teknis analisis data yang digunakan yaitu reduksi data, penyajian data, verifikasi data, dan penarikan kesimpulan. Berdasarkan hasil pembelajaran ragam gerak tari piring dua belas menggunakan metode drill menunjukan bahwa siswa mampu memeragakan setiap ragam gerak tari piring dua belas sesuai dengan yang diajarkan oleh guru.Kata kunci: Pembelajaran, Tari Piring, Metode Drill

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

JSP

Publisher

Subject

Arts Education Social Sciences Other

Description

SP is a journal containing the results of research/non-research studies related to arts, including fine arts, performing arts, the arts of film, and also about arts education. JSP is a collection of research, literal study, performing art review, art studies, and critical study in Indonesia. JSP is ...