Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 6, No 10: OKTOBER 2021

Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Proyek dengan Menerapkan Metode Design Thinking untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Mata Pelajaran Kimia

Yoel Umbu Runga Riti (Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang)
I Nyoman Sudana Degeng (Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang)
Sulton Sulton (Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
15 Oct 2021

Abstract

Abstract: This development research aims to produce a project-based learning model by applying the design thinking method to improve students' critical thinking skills in chemistry subjects. This learning model has six stages, namely Empathy-Define-Project Determination, Ideate - Prototype - Develop Project Planning, Schedule Preparation, Project Completion-Test, Report Preparation and Presentation and Evaluation. This development research applies the 4D model (define, design, develop, disseminate) developed by Thiagarajan. The results showed that the learning model developed was feasible, namely valid, practical and effective so that it could be implemented in learning to improve students' critical thinking skills in chemistry subjects.Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan model pembelajaran berbasis proyek dengan menerapkan metode design thinking untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa dalam mata pelajaran kimia. Model ini memiliki enam tahap yaitu Empathy-Define-Penentuan Proyek, Ideate – Prototype – Menyusun Perencanaan Proyek, Penyusunan Jadwal, Penyelesaian Proyek-Test, Penyusunan Laporan dan Presentasi dan Evaluasi. Penelitian pengembangan ini menerapkan model 4D (define, design, develop, disseminate) yang dikembangkan oleh Thiagarajan. Hasil penelitian menujukkan bahwa model pembelajaran yang dikembangkan telah layak, yaitu valid, praktis, dan efektif sehingga dapat diimplementasikan dalam pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa dalam mata pelajaran kimia.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...