Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian
Vol 2, No 2 (2022): June

Pelatihan untuk Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Mengelola Interaksi dan Aktivitas Belajar Daring Menggunakan Aplikasi Padlet

Nofrion Nofrion (Universitas Negeri Padang)
Rahmi Dwi Febriani (Universitas Negeri Padang)
Erwin Pri Utomo (Universitas Negeri Padang)
Saddam Al Aziz (Universitas Negeri Padang)
Verlanda Yuca (Universitas Negeri Padang)
Sulis Purwanto (Universitas Negeri Padang)



Article Info

Publish Date
05 Jun 2022

Abstract

This Community Service Program aims to improve teacher skills in managing student interactions and learning activities in online learning using the Padlet application. This PKM is based on obstacles in online learning faced by teachers, namely difficulties in supervising and ensuring students learn, observing students and limited opportunities to respond to students. This PKM was carried out for five months involving 28  teachers of sekolah pembanguan laboratorium, Universitas Negeri Padang. PKM activities include, 1) socialization and training, 2) dissemination, 4) teacher implementation and reflection. After participating in this PKM, both as a model teacher and as a learning observer, the teacher claimed to have gained knowledge and skills in managing interactions and online learning activities which was marked by the opening of opportunities for teachers to supervise and observe student learning activities and provide responses to students. This makes interaction and learning activities increase so that online learning becomes more lively and interesting. As a follow-up to this PKM, most teachers expect a sustainable mentoring program.Program Kemitraan Masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan guru dalam mengelola interaksi dan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran daring dengan menggunakan aplikasi Padlet. PKM ini didasari oleh kendala dalam pembelajaran daring yang dihadapi guru yaitu kesulitan dalam mengawasi dan memastikan siswa belajar, mengobservasi siswa dan terbatasnya kesempatan untuk memberikan respon kepada siswa. PKM ini dilakukan selama lima bulan dengan melibatkan 28 orang guru sekolah pembangunan laboratorium Universitas Negeri Padang. Kegiatan PKM meliputi, 1) sosialisasi dan pelatihan, 2) diseminasi, 4) implementasi oleh guru dan refleksi. Setelah mengikuti PKM inibaik sebagai guru model maupun observer pembelajaran, guru mengaku mendapatkan pengetahuan dan keterampilan dalam mengelola interaksi dan aktivitas belajar daring yang ditandai dengan terbukanya kesempatan bagi guru untuk mengawasi dan mengobservasi aktivitas belajar siswa serta memberi respon kepada siswa. Hal ini membuat interaksi dan aktivitas belajar meningkat sehingga pembelajaran daring menjadilebih hidup dan menarik. Sebagai tindak lanjut PKM ini, sebagian besar guru mengharapkan adanya program pendampingan berkelanjutan.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

dikmas

Publisher

Subject

Education

Description

Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian is a journal managed by Master Program in Nonformal Education Post Graduate Program Gorontalo State University. This journal contains articles of community service with the scope of Training and Marketing that are utilized for community ...