Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Vol 10, No 2 (2022): JUNI 2022

ASESMEN PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS ROUND TABLE DAN TUTOR SEBAYA

Erimson Siregar (Universitas Lampung)
Nurain Suryadinata (Universitas Lampung)



Article Info

Publish Date
15 Jun 2022

Abstract

AbstractThe purpose of this research is to develop a model of mathematics learning assessment based on Round Table and Peer Tutor. This research is a Research and Development (RD) research conducted at the Mathematics Education Study Program, University of Lampung. This research is a Research Development (RD) and involves 30 students as test subjects. Data collection techniques using questionnaires and observations. The results of this study obtained a mathematical learning assessment model based on the Round Table and Peer Tutor. The results of this study obtained an assessment model that combines a Round Table with peer tutors that can be used by teachers to detect student weaknesses in certain concepts and at the same time corrective steps can be taken by fellow students themselves. In addition, teachers can give assessments to students using this assessment model.Keywords:  assessment; mathematics; peer tutor; round table AbstrakTujuan penelitian ini adalah mengembangkan suatu model asesmen pembelajaran matematika berbasis round table dan tutor sebaya. Penelitian ini merupakan penelitian Research and Development (RD) yang dilaksanakan di Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Lampung. Penelitian ini merupakan Research Development (RD) dan melibatkan subjek ujicoba sebanyak 30 mahasiswa. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan observasi. Hasil penelitian ini didapatkan suatu model asesmen pembelajaran matematika berbasis round table dan tutor sebaya. Hasil penelitian ini mendapatkan model asesmen yang mengkombinasikan round table dengan tutor sebaya yang dapat digunakan oleh guru untuk mendeteksi kelemahan siswa pada konsep tertentu dan saat bersamaan langkah perbaikannya dapat dilakukan oleh sesama siswa itu sendiri. Selain itu, guru dapat memberi penilaian pada siswa menggunakan model asesmen ini.Kata Kunci: asesmen; matematika; round table; tutor sebaya  DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v10i2.pp208-219 

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

mtk

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung terbit pertama kali pada tahun 2013 dalam bentuk cetak dan menerima artikel ...