Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 10, No 1 (2022): Juni 2022

MISKONSEPSI PADA KONSEP RANGKAIAN LISTRIK SEDERHANA: DIGALI MENGGUNAKAN INDIVIDUAL DEMONSTRATION INTERVIEW BERBANTUAN PHET SIMULATION

Erlin Eveline (STKIP Melawi)
Rindah Permatasari (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Jun 2022

Abstract

Abstract: Misconceptions are one of the inhibiting factors in learning science. This study aims to describe preservice elementary school teachers' misconceptions using an individual demonstration interview model on the electrical circuit concept. We used PhET Simulation Kit Circuit construction: DC-Virtual lab, a virtual laboratory for assembling simple electrical circuits for demonstration in this study. A total of 25 preservice elementary school teachers were research subjects. Research data were analyzed by comparing conceptions of students and conceptions of scientists. Students' conceptions that are different from scientists' conceptions are misconceptions that occur by students. The results indicate that students have several misconceptions. Some of these misconceptions were similar to previous studies. Students notice that the lamp can consume the current, and the closer the lamp to the battery, the brighter the lamp will glow. Individual demonstration interview techniques assisted by PhET Simulation can apply to explore students' misconceptions.Keywords: misconceptions, science, interview Abstrak: Miskonsepsi menjadi salah satu faktor penghambat dalam pembelajaran sains. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan miskonsepsi mahasiswa calon guru sekolah dasar dengan menggunakan teknik wawancara model individual demonstration interview pada materi rangkaian listrik sederhana. Peneliti menggunakan PhET Simulation Kit Konstruksi sirkuit: DC-Virtual lab yang merupakan laboratorium virtual untuk merangkai rangkaian listrik sederhana untuk demonstrasi. Sebanyak 24 mahasiswa calon guru sekolah dasar dijadikan subjek penelitian. Data yang diperoleh dianalisis dengan membandingkan konsepsi mahasiswa dengan konsepsi ilmuwan. Konsepsi mahasiswa yang berbeda dengan konsepsi ilmuwan merupakan miskonsepsi yang terjadi pada mahasiswa. Hasil penelitian menemukan mahasiswa memiliki beberapa miskonsepsi. Beberapa miskonsepsi yang ditemukan sama dengan miskonsepsi yang ditemukan pada penelitian sebelumnya. Mahasiswa menganggap arus dapat dikonsumsi oleh lampu dan semakin dekat lampu dengan baterai, semakin terang nyala lampu. Teknik an individual demonstration interview berbantuan PhET Simulation dapat diterapkan untuk menggali miskonsepsi mahasiswa.Kata Kunci: Miskonsepsi, sains, wawancara

Copyrights © 2022