Jurnal Psikoedukasi dan Konseling
Vol 2, No 1 (2018): Jurnal Psikoedukasi dan Konseling

Kontribusi Keterampilan Belajar terhadap Prestasi Siswa

Rizky Yudho Prakoso (Universitas Sebelas Maret)
Wagimin Wagimin (Universitas Sebelas Maret)
Rian Rokhmad Hidayat (Universitas Sebelas Maret)



Article Info

Publish Date
15 Jun 2022

Abstract

Abstract: This study aims to determine the contribution of learning skills to the achievement of high school students. This research is a correlational study that aims to determine whether there is a relationship between the independent variable and the dependent variable. The independent variable in this study is learning skills (X), while the dependent variable is student achievement (Y). Furthermore, data collection was carried out using a questionnaire technique for learning skills data and test scores for student achievement data to determine the contribution of learning skills to student achievement. The population in this study were students 429 students, and 129 students were taken as samples. The study results are based on data testing using Simple Linear Regression. The regression equation Y = 55.561 + 0.165 X means that for every 1% addition of learning skills, student achievement will increase by 0.165. Based on the calculation of the R square obtained, the value of R = 0.510 and R square = 0.260. This shows that the contribution of learning skills to the achievement were 26%, which means that learning skills influence 26% of student achievement. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kontribusi keterampilan belajar terhadap prestasi siswa. Penelitian ini merupakan penelitian korelasional yang bertujuan mengetahui apakah terdapat hubungan antara variabel bebas dan variabel terikat. Variabel bebas penelitian ini adalah keterampilan belajar (X) sedangkan variabel terikatnya adalah prestasi siswa (Y). Selanjutnya, untuk mengetahui kontribusi keterampilan belajar terhadap prestasi siswa, pengumpulan data dilaksanakan dengan teknik angket untuk data keterampilan belajar dan hasil nilai ulangan untuk data prestasi siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah 429 siswa dan diambil 129 siswa sebagai sampel. Hasil penelitian yaitu berdasarkan uji data dengan menggunakan Regresi Linier Sederhana diperoleh persamaan regresi Y = 55,561 + 0,165 X yang berarti setiap penambahan 1% keterampilan belajar maka prestasi siswa akan meningkat 0,165. Berdasarkan dari perhitungan R square diperoleh nilai R = 0,510 dan R square = 0,260. Hal ini menunjukkan bahwa kontribusi keterampilan belajar terhadap prestasi siswa adalah sebesar 26% yang artinya 26% prestasi siswa dipengaruhi oleh keterampilan belajar.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Jurnal Psikoedukasi dan Konseling with register number ISSN 2580-4545 (Online) is a scientific journal published by Sebelas Maret University and Indonesian Association of Guidance and Counseling. Jurnal Psikoedukasi dan Konseling publishes original research articles or review articles in educational ...