Research and Innovation in Language Learning
Vol 5, No 1 (2022)

Google Classroom as A Web-based Instruction in Teaching English Writing and Speaking during Covid-19

Elli Setiyo Wahyuni (Universitas Hang Tuah Surabaya)
Deasy Arieffiani (Universitas Hang Tuah, Surabaya-Indonesia)



Article Info

Publish Date
12 Jul 2022

Abstract

This paper aims at investigating the impacts of the enactment of Google classroom as instructional media in the context of EFL. E-learning through Google classroom is an effective and interactive media to teach writing and speaking skills during social distancing. This is a qualitative study assessment, interview, and questionnaire in collecting data. Analytic and diagnostic rating scales are the assessment to measure writing and speaking skills. The results show that English Language Teaching in Google classroom promotes innovation in collaborating the use of assessment, students’ background knowledge, and real-world materials. The impact shows that students have great achievement in both writing and speaking skills and Google classroom is more recommended than traditional lecturing.  Riset ini bertujuan untuk menggambarkan dampak penggunaan Google classroom sebagai media pembelajaran dalam konteks pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing. E-learning melalui Google classroom merupakan media yang efektif dan interaktif untuk mengajarkan keterampilan menulis dan berbicara selama social distancing. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang menggunakan wawancara, dan kuesioner untuk pengumpulan data. Skala penilaian analitik dan diagnostik adalah penilaian yang digunakan untuk mengukur keterampilan menulis dan berbicara. Kuesioner dan wawancara juga digunakan untuk menganalisis hasil temuan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengajaran Bahasa Inggris melalui Google classroom, mempromosikan inovasi dalam mengkolaborasikan penggunaan penilaian, pengetahuan latar belakang siswa, dan materi dunia nyata. Dampaknya menunjukkan bahwa mahasiswa memiliki prestasi yang lebih baik dalam keahlian menulis dan berbicara. Penggunaan Google classroom lebih direkomendasikan daripada kuliah tradisional secara tatap muka selama pandemi covid 19. 

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

RILL

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

RILL is a peer reviewed journal of first and second (foreign) language learning and teaching such as Javanese, Sundanese, Bahasa Indonesia, English, Arabic, Malay, etc. It is published in January, May, and ...