Jurnal Instruktional
Vol 3, No 2 (2022): Jurnal Instruktional

MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN LINGUISTIK DAN KETERAMPILAN INTERPERSONAL PADA ANAK USIA 3-4 TAHUN MELALUI PERMAINAN KARTU BERGAMBAR “BISA!”

Rimah Yusnita (Universitas Muhammadiyah Jakarta)
Agus Suradika (Universitas Muhammadiyah Jakarta)
Dirgantara Wicaksono (Universitas Muhammadiyah Jakarta)



Article Info

Publish Date
27 Apr 2022

Abstract

ABSTRACTThe digital era brings many benefits for the convenience of humans in obtaining information and interacting. However, on the other hand, it causes many negative impacts, especially in early childhood. They need direct body interaction in socializing to stimulate their linguistic and interpersonal skills. Therefore, schools need to arrange learning in such a way as to optimally develop aspects of language and social-emotional development for early childhood children, especially children aged 3-4 years. This game is taken based on the characteristics of early childhood learning, namely learning while playing and playing while learning. Through this game, it is hoped that children can participate in activities in a fun way while at the same time achieving the indicators that have been set. The research design uses methods of research and development (Research & Development) with the ADDIE approach. The result of this research is the card game learning media and innovation in the learning process to replace conventional learning activities useful for developing linguistic and interpersonal skills in children aged 3-4 years. ABSTRAKEra digital membawa banyak manfaat bagi kemudahan manusia dalam mendapatkan informasi maupun melakukan interaksi. Namun disisi lainnya menimbulkan banyak dampak negatif terutama pada anak usia dini. Dimana mereka sangat membutuhkan interaksi tubuh langsung dalam bersosialisasi guna menstimulus keterampilan linguistik serta keterampilan interpersonalnya. Oleh karena itu, penting bagi sekolah menyusun sedemikian rupa suatu pembelajaran agar dapat mengembangkan aspek perkembangan Bahasa dan Sosial Emosional anak usia dini terutama anak usia 3-4 tahun secara optimal. Permainan ini diambil berdasarkan karakteristik pembelajaran anak usia dini yakni belajar sambil bermain dan bermain seraya belajar. Melalui permainan ini diharapkan anak-anak dapat mengikuti kegiatan dengan menyenangkan sekaligus dapat mencapai indikator yang telah ditetapkan. Desain penelitian menggunakan metode penelitian dan pengembangan (Research & Development) dengan pendekatan ADDIE. Hasil dari penelitian ini adalah media pembelajaran permainan kartu yang merupakan inovasi dalam proses pembelajaran menggantikan kegiatan pembelajaran konvensional yang bermanfaat untuk mengembangkan keterampilan linguistik dan keterampilan interpersonal pada anak usia 3-4 tahun. 

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

instruksional

Publisher

Subject

Education

Description

This journal is a scientific journal to develop knowledge in the field of education technology. Editors invite professionals from education and researcher to write about the progress of science in the field of management of education. The journal is published 2 (two) times in 1 ...