JURNAL KESEHATAN MERCUSUAR
Vol. 4 No. 2 (2021): JURNAL KESEHATAN MERCUSUAR

PERBEDAAN EFEKTIFITAS PENDIDIKAN KESEHATAN MELALUI MEDIA VIDEO ANIMASI DAN POWER POINT TERHADAP PENGETAHUAN REMAJA PUTRI DALAM MENGHADAPI MENARCHE

Rahmi Hanifah (Politeknik Kesehatan Kemenkes Padang)
Nike Sari Oktavia (Politeknik Kesehatan Kemenkes Padang)
Helpi Nelwatri (Politeknik Kesehatan Kemenkes Padang)



Article Info

Publish Date
30 Oct 2021

Abstract

On 2017 Indonesian Youth Demographic and Health Survey (IDHS) report stated that 12.3% of young women still do not know about menstruation as a sign of physical changes during puberty. Lack of information and knowledge related to menstruation can affect the perception and readiness of young women in facing menarche. There needs to be an effort to increase adolescent knowledge about menarche through the provision of health education with appropriate methods and media. The purpose of this study was to determine the differences in the effectiveness of health education through animated video media and power point on the knowledge of young women in dealing with menarche. This type of research is a quasi-experimental research (quasi-experimental design) with a nonequivalent control group design. The study was conducted on June 19, 2021. The population in this study were all students of 13 elementary school Kapalo Koto class V and VI, totaling 48 people with a sample of 32 people obtained using the Federer formula. The sampling technique is purposive sampling. The instrument used is a questionnaire. Analysis test using Paired Sample T-Test and Independent Sample T-Test. Based on the results of the study, the average knowledge before being given health education through animated video was 13,62 and after being given health education it increased to 20,19. Meanwhile, the media power point is 13,31 increasing to 17.31. There was a significant difference in the knowledge of adolescent girls before and after being given health education through animated video media and power point=0,000 (p<0.05). There are differences in the effectiveness of health education through animated video media and power point on the knowledge of young women in dealing with menarche=0,006 (p <0.05).Animated video is more effective than power point in increasing the knowledge of adolescent girls in dealing with menarche. It is hoped that the headmaster can provide health education through animated video media because it is more effective in increasing the knowledge of young women in dealing with menarche. Laporan Survey Demografi dan Kesehatan Indonesia (SDKI) tahun 2017, menyatakan bahwa 12,3% remaja putri masih belum mengetahui haid sebagai salah satu tanda perubahan fisik masa pubertas. Kurangnya informasi dan pengetahuan terkait menstruasi dapat mempengaruhi persepsi dan kesiapan remaja putri dalam menghadapi menarche. Perlu adanya suatu upaya untuk meningkatkan pengetahuan remaja mengenai menarche melalui pemberian pendidikan kesehatan dengan metode dan media yang tepat. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan efektifitas pendidikan kesehatan melalui media video animasi dan power point terhadap pengetahuan remaja putri dalam menghadapi menarche. Jenis penelitian ini quasi experiment dengan desain non equivalent control group. Penelitian dilaksanakan pada tanggal 19 Juni 2021. Populasi pada penelitian ini seluruh siswi SDN 13 Kapalo Koto kelas V dan VI berjumlah 48 orang dengan jumlah sampel 32 orang yang didapatkan dengan Rumus Federer. Teknik pengambilan sampel purposive sampling. Instrumen yang digunakan adalah angket. Uji analisis menggunakan Paired Sample T-Tes dan Independent sample T-Tes. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh rata-rata pengetahuan sebelum diberikan pendidikan kesehatan melalui media video animasi adalah 13,62 dan sesudah diberikan pendidikan kesehatan meningkat menjadi 20,19. Sedangkan dengan media power point adalah 13,31 meningkat menjadi 17,31. Terdapat perbedaan yang signifikan pengetahuan remaja putri sebelum dan sesudah diberikan pendidikan kesehatan melalui media video animasi dan power point= 0,000 (p<0,05). Terdapat perbedaan efektifitas pendidikan kesehatan melalui media video animasi dan power point terhadap pengetahuan remaja putri dalam menghadapi menarche= 0,006 (p<0,05). Media video animasi lebih efektif daripada power point dalam meningkatkan pengetahuan remaja remaja putri dalam menghadapi menarche. Diharapkan kepada kepala sekolah agar dapat memberikan pendidikan kesehatan melalui media video animasi karena lebih efektif dalam meningkatkan pengetahuan remaja putri dalam menghadapi menarche.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

mercusuar

Publisher

Subject

Health Professions Public Health

Description

JURNAL OF HEALTH MERCUSUAR: Is a journal that publishes (desemination) the results of research, study studies, and articles in the form of ideas / ideas about Public Health or other disciplines related to public health that have not been published / published by other media. Journals that can ...