The results proved that through the application of cooperative learning model of the type of team games tournament (TGT) may increase the activity and learning outcomes. Activities and student learning outcomes for learning at each cycle always increase. Student activity 68.03% in cycle I, cycle II increased by (4.34%) to 72.37% and cycle III increased by (9.17%) to 81.54%. Student learning outcomes in cycle I to obtain an average value of 63.61 on cycle II increased by (3.68) to 67.29 and cycle III increased by (9.22) to 76.51.Hasil penelitian terbukti bahwa melalui penerapan model cooperative learning tipe team games tournamen (TGT) dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar. Aktivitas dan hasil belajar siswa selama pembelajaran pada setiap siklusnya selalu mengalami peningkatan. Aktivitas siswa pada siklus I 68,03%, pada siklus II meningkat sebesar (4,34%) menjadi 72,37% dan siklus III meningkat sebesar (9,17%) menjadi 81,54%. Hasil belajar siswa pada siklus I memperoleh nilai rata-rata sebesar 63,61 pada siklus II meningkat sebesar (3,68) menjadi 67,29 dan siklus III meningkat sebesar (9,22) menjadi 76,51.Kata kunci: aktivitas, hasil belajar, TGT
Copyrights © 2013