Jurnal Pendidikan Progresif
Vol 4, No 1 (2014): Jurnal Pendidikan Progresif

EKPERIMENTASI PEMBELAJARAN CPS DITINJAU DARI KEMAMPUAN AWAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR INTERPOLASI

Sri Adi Widodo (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2014

Abstract

The aims of the research were to know (1) the learning model that had better study achievement, (2) the stage of the initial capacity that had the better achievement, (3) the difference of the studying achievement in each initial capacity of the consistent students for each learning model, (4) the stage of the students with initial capacity which had the better study achievement in CPS learning model, and (5) the stage of the students with initial capacity which had better achievement in MPL learning model. This research was the quasi experiment with four classes as the sample of the research. Variable of the research was the study achievement of the students, the initial capacity and the learning model. The method used was the test method. Data analysis used was the analysis variance test. It could be concluded that (1) the achievement of the student with the CPS learning model was better if compared with MPL, (2) the students with the high ability in the initial had better achievement compared with intermediate and low ability, (3) To the students who have intermediate ability, CPS learning model is better if compared with MPL, (4) to CPS learning model, the students with high ability in the initial had the better achievement if compared with the students who have intermediate and low ability, and (5) to MPL, the students with high ability in the initial had the better achievement if compared with the students who have intermediate and low ability.Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui (1) model pembelajaran yang mempunyai prestasi belajar yang lebih baik, (2) tingkatan kemampuan awal yang memiliki prestasi yang lebih baik, (3) perbedaan prestasi belajar pada tiap kemampuan awal mahasiswa untuk tiap model pembelajaran, (4) tingkatan kemampuan awal mahasiswa yang mempunyai prestasi belajar yang lebih baik pada model pembelajaran CPS dan (5) tingkatan kemampuan awal mahasiswa yang mempunyai prestasi belajar yang lebih baik pada model MPL. Jenis penelitian ini adalah eksperimen semu dengan empat kelas sebagai sampel penelitian. Variabel penelitian adalah prestasi belajar mahasiswa, kemampuan awal dan model pembelajaran. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode tes. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji analisis variansi. Dapat disimpulkan bahwa (1) Prestasi belajar mahasiswa dengan model pembelajaran CPS lebih baik jika dibandingkan dengan MPL, (2) Mahasiswa berkemampuan awal tinggi mempunyai prestasi yang lebih baik dibandingkan dengan kemampuan awal sedang dan rendah, (3) Pada mahasiswa berkemampuan awal sedang, model pembelajaran CPS lebih baik jika dibandingkan dengan MPL, (4) Pada model pembelajaran CPS, kemampuan awal tinggi mempunyai prestasi yang lebih baik jika dibandingkan dengan mahasiswa berkemampuan awal sedang dan rendah, dan (5) Pada MPL, mahasiswa berkemampuan awal tinggi mempunyai prestasi yang lebih baik jika dibandingkan dengan mahasiswa berkemampuan awal sedang dan rendah.Kata kunci: creative problem solving, interpolation, kemampuan awal

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jpp

Publisher

Subject

Humanities Education Public Health Social Sciences Other

Description

Disaster literacy and Risk Management Education Ethnopedagogy-based STEM Education Multicultural Education Integrating technology into the curriculum: Challenges & Strategies Collaborative & Interactive Learning Educational Literacy Learning Analysis Education Management System Tools for 21st ...