Jurnal Pendidikan Progresif
Vol 12, No 2 (2022): Jurnal Pendidikan Progresif

Bibliometric Mapping on the Research Merdeka Belajar Using Vosviewer

Ismail Hanif Batubara (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara)
Indah Purnama Sari (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara)
Putri Andini (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara)
Miftahul Jannah (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara)
Sahat Saragih (Universitas Negeri Medan)
Bornok Sinaga (Universitas Negeri Medan)
Edi Syahputra (Universitas Negeri Medan)
Baihaqi Siddik Lubis (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara)



Article Info

Publish Date
23 Apr 2022

Abstract

Abstract: Bibliometric Mapping on the Research Merdeka Belajar Using Vosviewer. Objectives: To find out the development of research on the topic of Merdeka Belajar. Methods: The method is done by tracing articles in national journals with Publish or Peris then stored in the form of a Research Information System (RIS) and analyzed with VosViewer. Findings: The topic of Merdeka Belajar started in 2019 and increased rapidly every year. The authors who published the most on this topic were Reyna Virgina Nona, Fauzan Putraga Albahri, and Abdus Salam as of February 15, 2022. The most total link authors are Ummu Aiman, Nanda Alfan Kurniawan., Roimil Latifa, Ainur Rofieq, Randi Saputra, and Eko Susetyarini. The most dominant topics appeared were Merdeka Belajar Kampus Merdeka, MBKM, Covid and Kebijakan Merdeka Belajar. Conclusion: Through bibliometric studies, researchers are able to determine topics related to the researched and open gaps for other researchers while looking at maps between topics, and authors with each other.Keywords: mapping map, merdeka belajar, bibliometric, VosViewer, publish or perish.Abstrak: Studi Bibliometric Terhadap Merdeka Belajar Dengan VosViewer. Tujuan: Untuk mengetahui perkembangan penelitian terhadap topik Merdeka Belajar. Metode: Metode yang dilakukan adalah dengan menelusuri artikel di jurnal nasional dengan publish or peris kemudian disimpan dalam bentuk Research Information System (RIS) dan dianalisis dengan VosViewer. Temuan: Topik Merdeka Belajar dimulai sejak tahun 2019 dan meningkat pesat setiap tahun. Nama author yang paling banyak mempublikasikan topik ini adalah Reyna Virgina Nona, Fauzan Putraga Albahri, dan Abdus Salam per tanggal 15 Februari 2022. Total link author yang paling banyak adalah Ummu Aiman, Nanda Alfan Kurniawan, Roimil Latifa, Ainur Rofieq, Randi Saputra, and Eko Susetyarini. Topik yang paling dominan muncul adalah Merdeka Belajar Kampus Merdeka, MBKM, Covid and Kebijakan Merdeka Belajar. Kesimpulan: Melalui studi bibliometric peneliti mampu menentukan topik yang berkaitan dengan yang diteliti dan membuka gap bagi peneliti lainnya sekaligus melihat map antar topik, dan author yang satu dengan yang lainnya.Kata kunci: mapping map, merdeka belajar, bibliometrik, VosViewer, publish or perish.DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v12.i2.202207

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jpp

Publisher

Subject

Humanities Education Public Health Social Sciences Other

Description

Disaster literacy and Risk Management Education Ethnopedagogy-based STEM Education Multicultural Education Integrating technology into the curriculum: Challenges & Strategies Collaborative & Interactive Learning Educational Literacy Learning Analysis Education Management System Tools for 21st ...