PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika
Vol 11, No 2 (2022): PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika

Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis siswa kelas VIII SMP BP Tahfidz At-Taubah batam Tahun pelajaran 2020/2021

Desti Rakhmawati (Universitas Riau Kepulauan)
Asmaul Husna (Universitas Riau Kepulauan)
Yesi Gusmania (Universitas Riau Kepulauan)



Article Info

Publish Date
01 Nov 2022

Abstract

Abstrak. Berpikir kreatif sangatlah penting untuk siswa, berpikir kreatif dibutuhkan siswa ketika mendapatkan sebuah masalah yang belum pernah dihadapi sebelumnya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa kelas VIII dalam menyelesaikan soal persamaan linear dua variabel. Adapun indikator kemampuan berpikir kreatif matematis yang diukur meliputi kelancaran, keluwesan, keaslian dan elaborasi. Penelitian ini merupakan jenis penelitian deskriptif kualitatif dengan subjek penelitian adalah siswa kelas VIII C SMP BP Tahfidz At-Taubah Batam yang berjumlah 18 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan wawancara. Data yang terkumpul dianalisis dengan prosedur menurut Miles dan Huberman yang meliputi reduksi data, penyajian data dan menarik kesimpulan. Tes berupa soal uraian kemampuan berpikir kreatif matematis yang berjumlah 4 soal dengan reliabilitas sebesar 0,67. Berdasarkan hasil analisis, diperoleh 77,78 % subjek yang memenuhi  indikator kelancaran, 16,67 % subjek yang memenuhi indikator keluwesan, 72,22 % subjek memenuhi pada indikator elaborasi dan 83,33 %  subjek yang memenuhi indikator keaslian. Dari hasil yang sudah dipaparkan masih perlu ditingkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa pada indikator keluwesan.Kata kunci: Berpikir Kreatif Matematis, Kemampuan Berpikir, Persamaan Linear Dua Variabel  Abstract. Creative thinking is very important for students, creative thinking is needed when students get a problem that has never been faced before. The purpose of this study was to describe the mathematical creative thinking ability of class VIII students in solving linear equations of two variables. The indicators of mathematical creative thinking skills measured include fluency, flexibility, originality and elaboration. This research is a type of descriptive qualitative research with the research subjects are students of class VIII C SMP BP Tahfidz At-Taubah Batam, totaling 18 students. Data collection techniques using tests and interviews. The data collected were analyzed by Miles and Huberman's procedures which include data reduction, data presentation and drawing conclusions. The test is in the form of a description of mathematical creative thinking skills, totaling 4 questions with a reliability of 0.67. Based on the results of the analysis, obtained 77.78% of the subjects who met the fluency indicator, 16.67% of the subjects who met the flexibility indicator, 72.22% of the subjects met the elaboration indicator and 83.33% of the subjects who met the authenticity indicator. From the results that have been presented, it is still necessary to improve students' creative thinking skills on the indicators of flexibility.Keywords: Mathematical Creative Thinking, Thinking Ability, Two Variable Linear Equations 

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jurnalphythagoras

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Phytagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika is a peer review national journal. This journal is publishing high-quality articles in the field of mathematics education, both research and scientific studies. The aim of the journal is to publish and disseminate the current or new findings of ...