Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 11, No 3 (2022)

Peran Ushul Isyrin Hasan Al-Banna Sebagai Penguat Landasan Pendidikan

Bairanti Asriandhini (Unknown)
Budi Handrianto (Universitas Ibn Khaldun Bogor)
Akhmad Alim (Universitas Ibn Khaldun Bogor)



Article Info

Publish Date
15 Sep 2022

Abstract

The foundation of education plays a very important role as it clarifies education's direction and goals. This study aims to examine the role of Ushul Isyrin (Twenty Principles of Understanding) as a reinforcement of the foundation of Islamic education in the Hasan Al-Banna education system. This study used qualitative research methods. It was found that Ushul Isyrin played a vital role in strengthening the foundation of education with the dimensions of the role, namely preventing falling into disbelief/polytheism, maintaining religious commitment, saving ideology, maintaining the sustainability of global concepts of a Muslim, and maintaining unity and brotherhood among Muslims. This role strengthens the foundation of education, namely monotheism, the basis of humanity, balance, and rahmatan lil 'alamin. The details of Ushul Isyrin have an impact on the attitudes of students in the Hasan Al-Banna education system in maintaining the basic concepts of a Muslim and their attitude towards various problems that often arise in society, this makes students become a qualified human resources because they try to maintain balance in various aspects of life in this world and the afterlife. AbstrakLandasan pendidikan adalah hal yang sangat penting karena membuat arah dan tujuan pendidikan semakin jelas. Penelitian ini bertujuan untuk meneliti peran Ushul Isyrin (Dua Puluh Prinsip Pemahaman) sebagai penguat landasan pendidikan islam pada sistem pendidikan Hasan Al-Banna. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Ditemukan bahwa Ushul Isyrin berperan vital sebagai penguat landasan pendidikan dengan dimensi peran yaitu pencegahan terjatuh pada kekafiran/kemusyrikan, menjaga komitmen beragama, penyelamatan ideologi, menjaga keberlangsungan konsep-konsep global seorang muslim dan menjaga persatuan juga ukhuwah diantara kaum muslimin. Peran ini mengokohkan landasan pendidikan yaitu tauhid, landasan kemanusiaan, keseimbangan dan rahmatan lil ‘alamin. Butir-butir Ushul Isyrin berdampak pada sikap-sikap peserta didik di sistem pendidikan Hasan Al-Banna dalam menjaga konsep-konsep dasar seorang muslim dan sikap mereka terhadap berbagai permasalahan yang sangat sering muncul di masyarakat, hal ini  menjadikan peserta didik sebagai sumber daya manusia yang berkualitas karena berusaha menjaga keseimbangan dalam berbagai aspek kehidupan dunia dan akhirat.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

TADIBUNA

Publisher

Subject

Education

Description

Ta'dibuna : Jurnal Pendidikan Islam, ISSN: 2252-5793 (Print) 2622-7215 (Electronic) is a journal of Islamic education published twice a year (April-October) on Islamic education with the scope of study are fundamental of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education), ...