Journal of Mathematics Science and Computer Education
Vol 2, No 2 (2022)

Representasi Gender dalam Memahami Persoalan Ilmiah dengan Menggunakan Rasch Model

Dinyah Rizki Yanti Zebua (IAIN Kerinci)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2022

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisa sejauh mana perbandingan siswa laki-laki dan perempuan dalam menyikapi persoalan ilmiah dan membandingkannya dengan data sementara sebelumnya yang didapatkan oleh peneliti. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif deskriptif. Penelitian ini dilakukan di salah satu Sekolah Menengah Negeri di Kabupaten Kerinci. Penelitian ini melibatkan 50 siswa sebagai responden yang terdiri dari 25 siswa laki-laki dan 25 siswa perempuan. Penelitian ini menggunakan pendekatan analisis Rasch untuk menelaah skala pengukuran, keadaan umum siswa, dan keadaan spesifik antara siswa laki-laki dan perempuan. Hasil penelitian menunjukkan skala yang disusun dan responden yang dipilih dalam pengukuran sesuai dengan tuntutan Rasch model. Kemudian sikap ilmiah siswa secara umum baik laki-laki dan perempuan menunjukkan rata-rata yang lebih tinggi dari rata-rata item pengukuran dengan menggunakan Rasch model. Dalam satuan Logits Sikap ilmiah perempuan menunjukkan 1,28 dan Laki-laki 1,26. Hasil penelitian juga menunjukkan tidak ada perbedaan yang signifikan antara sikap ilmiah laki-laki dan perempuan. This study aims to describe and analyze the extent to which male and female students compare in addressing scientific issues and compare them with the previous provisional data obtained by the researcher. This research is descriptive quantitative research. This research was conducted in one of the public high schools in Kerinci Regency. This study involved 50 students as respondents consisting of 25 male and 25 female students. This study uses a Rasch analysis approach to examine the measurement scale, students' general condition, and the specific circumstances between male and female students. The results showed that the scale was compiled, and the respondents selected in the measurement were by the demands of the Rasch model. Then the general scientific attitude of students, both boys and girls, showed a higher average than the average of the measurement items using the Rasch model. In Logits, the scientific attitude of the female is 1.28, and the male is 1.26. The results of the study show that there is no significant difference between the scientific attitudes of men and women. 

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jmsc-edu

Publisher

Subject

Education Mathematics Physics

Description

Journal of Mathematics Science and Computer Education publishes articles about the results of research in the field of mathematics education, physics education, chemistry education, biology education, science education, and computer education including: Learning models Learning methods Learning ...