Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta
Vol. 3 No. 1 (2022): WAWASAN: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta

PENINGKATAN KEMAMPUAN PENGUASAAN KONSEP MATEMATIS DENGAN MODUL BERBASIS NUMERASI

Erna Sari Agusta (MTsN 28 Jakarta)



Article Info

Publish Date
05 Sep 2022

Abstract

Abstract This study aims to describe how to apply a numeration-based module to improve mathematics concept mastery in distance learning during the COVID-19 Pandemic at MTsN 20 Jakarta. This Classroom Action Research (CAR) was conducted on July 22 to August 12, 2021, for 2 cycles on the concept of Number and Sequence Patterns. Each cycle consists of planning, acting, observing, and reflecting. Through the research, qualitative data was collected regarding the application of numeracy-based modules using observation, interviews and observational notes, and quantitative data on concept mastery test results. Qualitative data was processed using a four-step qualitative analysis method, namely data collection, data reduction, data presentation and conclusions, while quantitative data is processed using descriptive statistics. The results showed that the numeration-based module could be used as a media to improve the mastery of mathematical concepts. Assessment was conducted after using the media obtained an increase in the concept mastery score from an average of 63,90 to 77,19 and the percentage of student completeness from 53,125% to 81,25%. This study recommends to use numeration-based modules as a learning media to improve students' mastery of mathematical concepts.   Abstrak Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan cara menerapkan modul berbasis numerasi untuk meningkatkan penguasaan konsep matematika pada pembelajaran jarak jauh di masa Pandemi Covid 19 MTsN 20 Jakarta. Penelitian Tindakan Kelas ini dilakukan 22 Juli sampai dengan 12 Agustus 2021 sebanyak 2 siklus pada materi Pola Bilangan dan Barisan. Setiap siklus terdiri dari tahapan perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Melalui penelitian dikumpulkan data kualitatif mengenai penerapan modul berbasis numerasi menggunakan teknik observasi, wawancara dan catatan apangan; dan data kuantitatif hasil tes penguasaan konsep. Data kualitatif diolah menggunakan metode analisis kualitatif empat langkah yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penyimpulan; sedangkan data kuantutatuf diolah menggunakan statistik deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa modul berbasis numerasi dapat digunakan sebagai mdedia untuk meningkatkan kemampuan penguasaan konsep matematiks. Hasil pengukuran setelah penggunaan media tersebut diperoleh peningkatan skor penguasaan konsep dari nilai rata-rata 63,90 menjadi 77,19 dan prosentase ketuntasan belajar siswa dari 53,125% menjadi 81,25%. Dengan hasil penelitian ini direkomendasikan penggunaan modul berbasis numerasi sebagai media pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan penguasaan konsep matematis siswa.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

wawasan

Publisher

Subject

Religion Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

The journal is aimed to disseminate the results of research/study on approaches, models, strategies, methods, media, learning innovations and development of teaching materials that improving the quality of training for educational and religious ...