Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi
Vol 5, No 2 (2022): November

Evaluasi Sistem Informasi Manajemen LPPM IKIP PGRI Bojonegoro menggunakan Usability Testing

M. Zainudin (IKIP PGRI Bojonegoro)
Ahmad Kholiqul Amin (IKIP PGRI Bojonegoro)
Siska Puspitaningsih (IKIP PGRI Bojonegoro)



Article Info

Publish Date
05 Nov 2022

Abstract

Abstract:  This study aimed to describe the user's evaluation of the management information system of LPPM IKIP PGRI Bojonegoro. Seventy-eight students, lecturers, reviewers, chairpersons, IT experts, and members of LPPM IKIP PGRI Bojonegoro participated in this survey research. A questionnaire about usability testing was used in this study, and it contains indicators of learnability, memorability, efficiency, errors, and satisfaction. This study employs both quantitative and qualitative data analysis techniques. The quantitative data were analysed using descriptive statistical analysis to determine the average evaluation results of the five usability testing indicators. In addition, the results of open-ended questions were transcribed for qualitative data analysis. In terms of ease of use, the results of the user assessment of the management information system of LPPM IKIP PGRI Bojonegoro are quite good. Most users have never made the mistake of searching for research and community service information when using the LPPM management information system. However, aspects of memorability, efficiency, and satisfaction remain in the poor category and require improvement.Abstrak: Tujuan dari penelitian ini untuk mendeskripsikan penilaian sistem informasi manajemen LPPM IKIP PGRI Bojonegoro oleh user sebagai bahan evaluasi. Penelitian survei ini melibatkan 78 responden yang berasal dari mahasiswa, dosen, reviewer, ketua, ahli IT, dan anggota LPPM IKIP PGRI Bojonegoro. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner tentang usability testing yang memuat indikator learnability, memorability, efficiency, errors, dan satisfaction. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dan kualitatif. Analisis data kuantitatif dengan analisis statistik deskriptif yang bertujuan untuk mengetahui rata-rata hasil evaluasi dari kelima indikator usability testing. Analisis data kualitatif dilakukan dengan transcribing hasil dari pertanyaan terbuka. Hasil penilaian ditinjau dari aspek kemudahan penggunaan sudah cukup baik. Sebagian besar pengguna tidak pernah mengalami kesalahan pencarian informasi penelitian dan pengabdian kepada masyarakat yang dibutuhkan ketika menggunakan sistem informasi manajemen LPPM. Namun, aspek memorability, efficiency, dan satisfaction masih pada kategori cukup buruk, sehingga perlu perbaikan.           

Copyrights © 2022