Pada masyaraat Bali berkembang mitos larangan beraktivitas saat perpindahan waktu dari sore ke malam yang dipercaya sebagai terbukanya gerbang alam nyata dan ghaib. Penciptaan komposisi musik Tetabuhan Sandikala adalah wujud doa persembahan yang disajikan pada waktu sakral tersebut untuk mengekspresikan kesatuan kekuatan harmoni jiwa dan raga. Tujuan penciptaan karya ini adalah untuk mengungkap dan menginterpretasikan perubahan waktu tersebut sebagai Sang Waktu. Metode penciptaan karya menggunakan teori Niteni-Niroke-Nambahi (3N). Proses penciptaan meliputi tiga tahap garapan, yaitu penyusunan ide, penyusunan gagasan isi, dan implementasi serta penuangan ide. Pada tahap pertama kegiatan meliputi pengamatan lapangan, studi pustaka, diskusi dan kontemplasi. Pada tahap kedua dilakukan perancangan isi garapan, penerapan susunan instrument musik, dan menerapkan teori. Tahap ketiga adalah penuangan penggambaran suasana keramat peralihan waktu dari sore ke petang, ke dalam karya musik baru, dan tahap akhir adalah membuktikannya dalam pertunjukan langsung. Hasil penciptaan karya berjudul Tetabuhan Sandikala ini ialah penyajian komposisi musik instrumental yang memiliki tiga gerakan, yaitu siang, sandikala, dan malam. Penelitian ini memberikan kontribusi terhadap pengayaan bidang penciptaan musik dalam bentuk kolaborasi di antara musik pentatonis dan diatonis.Abstract‘Tetabuhan Sandikala’ Music Composition as an Interpretation of Day to Night Changing Athmpsphere in Yogyakarta. In the Balinese community, there is a myth about activities prohibited during the changing of time from afternoon to night. The changing time has been believed to be the gates opening of the real world and the unseen. The creation of the musical composition of Tetabuhan Sandikala is a form of offering prayer presented at that sacred time to express the unity and harmonic power of soul and body. The purpose of composing this work is to uncover and interpret the time changing as The Time. The creation method of the works uses the theory of Niteni-Niroke-Nambahi (3N). The composition process includes three stages, namely the preparation of ideas, the preparation of content ideas, and the implementation and pouring of ideas. The first stage of activities included field observations, literature studies, discussions and contemplation. In the second stage, the content design of the work is carried out, including the application of musical instruments orchestration, and the application of theory. The third stage is the pouring out of the depiction of the sacred atmosphere of the transition of time from afternoon to evening, into a new piece of music, and the final stage is to prove it in a live performance. The result of the creation of this work entitled Tetabuhan Sandikala is the presentation of instrumental music compositions that have three movements, namely day, sandikala, and night. This research contributes to the enrichment of the field of music creation in the form of collaboration between pentatonic and diatonic music.Keywords: composition; interpretation; Sandikala
Copyrights © 2022