Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-ilmu Sosial
Vol. 2 No. 11 (2022)

Pengaruh model pembelajaran Project Based Learning (PjBL) berbantuan instagram terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada mata pelajaran Geografi

Fitri Nur Indra Swari (Universitas Negeri Malang)
Yuswanti Ariani Wirahayu (Universitas Negeri Malang)
Alfi Sahrina (Universitas Negeri Malang)
Novita Selviana (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2022

Abstract

The Project Based Learning (PjBL) learning model has many advantages, one of them being directing students to think creatively. Creative thinking is important for students to help create new ideas smoothly to solve problems. The application of PjBL needs to be assisted by Instagram because it makes it easier for teachers and students to communicate project implementation while stimulating student creativity. The purpose of the study was to determine the effect of the PjBL model assisted by Instagram on students' creative thinking skills in geography subjects. The method used is quasi-experimental with a posttest-only control group design using two classes, that is class XI IPS 4 as the experimental class, and class XI IPS 2 as the control class which was determined based on the purposive sampling technique. The instrument used is a test in the form of essay questions totaling 10 questions. Data were analyzed using a t-test and obtained sig value. (2-tailed) 0.000 so that the PjBL model assisted by Instagram has a significant effect on students' creative thinking skills in geography subjects for class XI IPS MAN Kota Batu. The most influential syntax in bringing up all indicators of creative thinking is starting with essential questions, monitoring the students and the progress of the project, and asses the outcome, while the syntax that does not bring up indicators of creative thinking is to arrange a schedule. Model pembelajaran Project Based Learning (PjBL) memiliki banyak keunggulan, salah satunya adalah mengarahkan siswa untuk berpikir kreatif. Berpikir kreatif penting dimiliki oleh siswa dalam membantu menciptakan berbagai gagasan baru dengan lancar guna menyelesaikan permasalahan. Penerapan PjBL perlu berbantuan instagram karena mempermudah guru dan siswa dalam mengkomunikasikan pelaksanaan proyek sekaligus merangsang kreativitas siswa. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui pengaruh model PjBL berbantuan instagram terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada mata pelajaran geografi. Metode yang digunakan berupa eksperimen semu dengan posttest-only control group design dengan menggunakan dua kelas, yaitu kelas XI IPS 4 sebagai kelas eksperimen, dan kelas XI IPS 2 sebagai kelas kontrol yang ditentukan berdasarkan teknik purposive sampling. Instrumen yang digunakan adalah tes berupa soal esai berjumlah 10 butir soal. Data dianalisis dengan menggunakan uji-t dan didapat nilai sig. (2-tailed) 0,000 sehingga model PjBL berbantuan instagram berpengaruh signifikan terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa pada mata pelajaran geografi kelas XI IPS MAN Kota Batu. Sintaks yang paling berpengaruh dalam memunculkan seluruh indikator berpikir kreatif yaitu penentuan pertanyaan mendasar, memonitor siswa dan perkembangan proyek, serta penilaian hasil proyek, sedangkan sintaks yang tidak memunculkan indikator berpikir kreatif adalah menyusun jadwal.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

fis

Publisher

Subject

Humanities Education Environmental Science Social Sciences

Description

Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S) is a journal focused on articles of research and community service in social sciences and humanities such as civics, laws, history, economics, sociology, geography, anthropology, politics, culture, religion, and also educational ...