Entalpi Pendidikan Kimia
Vol 2 No 2 (2021)

Pengembangan E-Modul Hidrokarbon Berbasis Pendekatan Saintifik dengan Pertanyaan Probing dan Prompting untuk Kelas XI SMA/MA

Khairun Nisa (Universitas Negeri Padang)
Rahadian Zainul (Universitas Negeri Padang)



Article Info

Publish Date
30 May 2021

Abstract

Currently the 2013 curriculum applies scientific approach in learning activities to develop self-potential by sharpening the mindset of students to be more active and creative. To realize these goals, learning methods and media must be carefully selected. This research will produce an e-module based on a scientific approach with probing and prompting questions for hydrocarbon material. The probing and prompting questions are used to familiarize students with answering questions so that the development of students' thinking patterns can be maximized. Research & Development (R & D) is a type of research that is used with 4-D as a development model.  The 4-D stages include: define, design, develop and disseminate. The disseminate stage was not carried out due to time and cost limitations. The research was only carried out until the develop stage, namely the validity and practicality test. Validity and practicality sheets were used as data collection instruments. The e-module validation was carried out by 5 validators, while the practicality of the e-module was carried out by 3 chemistry teachers and 30 students of SMAN 12 Padang. The research data processing used the Kappa Cohen formula. The e-module validity values obtained were 0.87 and the practicality values by teachers and students were 0.88 and 0.83.  Based on these three values, the hydrocarbon e-module based on a scientific approach with probing and prompting questions is declared valid and practically used in the learning process. Saat ini kurikulum 2013 menerapkan tahapan saintifik dalam kegiatan pembelajaran  untuk mengembangkan potensi diri dengan mengasah pola pikir siswa menjadi lebih aktif dan kreatif. Untuk mewujudkan tujuan tersebut, metode dan media pembelajaran harus dipilih dengan cermat. Penelitian ini akan menghasilkan e-modul berbasis pendekatan saintifik dengan pertanyaan probing dan prompting untuk materi hidrokarbon. Pertanyaan probing dan prompting digunakan untuk membiasakan siswa dalam menjawab pertanyaan sehingga pengembangan pola pikir siswa dapat dioptimalkan. Research & development (R & D) merupakan jenis penelitian yang digunakan dengan 4-D sebagai model pengembangannya. Tahapan 4-D meliputi: define, design, develop dan disseminate. Tahap disseminate tidak dilakukan karena keterbatasan waktu dan biaya. Penelitian hanya dilakukan sampai tahap develop, yaitu uji validitas dan praktikalitas. Lembar validitas dan praktikalitas digunakan sebagai instrumen pengumpulan data. Validasi e-modul dilakukan oleh 5 orang validator, sedangkan praktikalitas e-modul dilakukan oleh 3 orang guru kimia dan 30 orang siswa SMAN 12 Padang. Pengolahan data penelitian menggunakan formula Kappa Cohen. Nilai validitas e-modul yang didapatkan sebesar 0,87 dan nilai praktikalitas oleh guru dan siswa sebesar 0,88 dan 0,83. Berdasarkan ketiga nilai tersebut, maka e-modul hidrokarbon berbasis pendekatan saintifik dengan pertanyaan probing dan prompting dinyatakan valid dan praktis digunakan dalam proses pembelajaran.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

epk

Publisher

Subject

Chemistry Education Social Sciences

Description

Entalpi Pendidikan Kimia is a journal that aims to share findings, result and review of research done by scholars in the filed of chemistry education. Entalpi Pendidikan Kimia Journal publishes either research articles or reviews that relate to the field of chemistry education. The coverage of ...