Entalpi Pendidikan Kimia
Vol 2 No 3 (2021)

Validitas Media Pembelajaran PowerPoint-iSpring Terintegrasi Pertanyaan Prompting pada Materi Sel Volta Kelas XII SMA/MA

Ulfah Wahidah Putri (Unknown)
Guspatni Guspatni (Universitas Negeri Padang)



Article Info

Publish Date
07 Sep 2021

Abstract

ABSTRACTIn the 2013 curriculum, students are active, especially in finding concepts in the learning process. In addition, in the learning process, students are expected to be competent in using and utilizing Information and Communication Technology (ICT) as a medium in learning to improve the quality of learning.This study aims to develop PowerPoint-iSpring learning media on voltaic cell material for class XII SMA/MA. This research used ti determine the level of validity of the learning media that has been made. This develop media is integrated with question prompting that can help student find concepts. The type of research used is the development research using the Plomp model which concists of three stages: preliminary stage, prototyping stage, and assessment phase (this research was carried out until prototyping III stage). This learning media was validated by chemistry lectures, engineering lectures of FMIPA UNP and chemistry teachers at SMAN 4 Padang using instruments in the form of validation sheets. The results of the assessment on content validation, constructs, and media experts were processed using the Aiken's V formula with an average V value of 0.93; 0.94; 0.92 so it can be concluded that the learning media that has been developed is valid.Keywords: PowerPoint-iSpring, Prompting Question, Voltaic Cell, PlompABSTRAKPada kurikulum 2013 peserta didik dituntut aktif terutama dalam menemukan konsep dalam proses pembelajaran. selain itu, pada proses pembelajaran peserta didik diharapkan kompeten dalam menggunakan dan memanfaatkan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) sebagai media dalam pembelajaran untuk dapat meningkatkan kualitas pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran PowerPoint-iSpring pada materi sel volta kelas XII SMA/MA. Penelitian ini digunakan untuk menentukan tingkat validitas media pembelajaran yang telah dibuat. Media yang dikembangakan ini terintegrasi dengan pertanyaan prompting yang dapat membantu siswa dalam menemukan konsep. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian pengembangan (Development Research) dengan menggunakan model Plomp yang terdiri dari tiga tahapan yaitu tahap penelitan pendahuluan (preliminary research), tahap prototipe (prototyping stage), dan tahap penilaian (assesement phase) (penelitian ini dilakukan sampai tahap prototipe III). Media pembelajaran ini divalidasi oleh dosen kimia FMIPA UNP, dosen FT UNP dan guru kimia SMAN 4 Padang dengan menggunakan instrumen berupa lembar validasi. Hasil penilaian terhadap validasi konten, konstuk, dan ahli media diolah menggunakan formula Aikens V dengan rata-rata nilai V secara berturut sebesar 0.93; 0.94; 0.92 sehingga dapat disimpulkan media pembelajaran yang telah dikembangkan valid.Kata Kunci: PowerPoint-iSpring, Pertanyaan Prompting, Sel Volta, Plomp

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

epk

Publisher

Subject

Chemistry Education Social Sciences

Description

Entalpi Pendidikan Kimia is a journal that aims to share findings, result and review of research done by scholars in the filed of chemistry education. Entalpi Pendidikan Kimia Journal publishes either research articles or reviews that relate to the field of chemistry education. The coverage of ...