J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat)
Vol 6, No 1 (2022): April 2022

Optimalisasi Digital Marketing Instagram Sebagai Channeling Di Lingkungan Mahasiswa UPI Kampus Cibiru

Hendriyana Hendriyana (Universitas Pendidikan Indonesia)
Syifaul Fuada (Universitas Pendidikan Indonesia)
M. Ridwan Sutisna (Universitas Pendidikan Indonesia)
Deden Pradeka (Universitas Pendidikan Indonesia)
Muhammad Taufik (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
20 Apr 2022

Abstract

Business Model Canvas (BMC) is a method used as business management strategy. This second stage of community service is developing BMC model on channeling elements techniques for communicating, interacting, and meeting between sellers and buyers. The purpose of  this community service is the application of technology in digital product marketing called digital marketing. The approach used in digital marketing uses Instagram, based on national surveys and surveys environment at Universitas Pendidikan Indonesia has not been optimal. This digital marketing implementation method includes three stages, preparation, implementation and evaluation of activities. Preparation is carried out information on needs, methods of community service activities and socializing activities with business practitioners. The covid-19 pandemic that has occurred does not mean that it cannot carry out productive activities, but technological developments, the implementation of community service is synchronously or online via Zoom apps which is attended by students, academia and business enthusiast. The results of community service with the Instagram digital marketing are carried through questionnaires to explore satisfaction and relevance needs Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru that they can provide motivation to develop brand awareness of products or services and increase the number of entrepreneurs among students. Bisnis Model Canvas (BMC) merupakan sebuah metode yang digunakan sebagai strategi pengelolaan usaha. Pengabadian kepada masyarakat tahap kedua ini mengembangkan model BMC pada element channeling berupa teknik berkomunikasi, berinterakasi, dan bertemunya antara penjual dan pembeli. Tujuan pengabdian kepada masyarakat ini  ialah penerapan teknologi pada pemasaran produk secara digital atau dikenal dengan istilah digital marketing. Pendekatan yang digunakan pada digital markting menggunakan Instagram, hal ini disebabkan berdasarkan survei nasional dan survei di lingkungan Universitas Pendidikan Indonesia belum optimal penggunaanya. Metode pelaksanaan digital marketing ini meliputi tiga tahapan yaitu persiapan, pelaksanaan dan evaluasi kegiatan. Persiapan dilakukan dengan cara menggali informasi kebutuhan, metode kegiatan pengabdian kepada masyarakat dan sosialisasi kegiatan dengan praktisi bisnis. Pandemic covid-19 yang sampai saat ini terjadi bukan berarti tidak dapat melakukan kegiatan produktif namun berkat adanya perkembangan teknolgi maka pelaksanaan pengebadian kepada masyarakat dilakukan secara synchronous atau tatap maya melalui Zoom yang dihadiri oleh mahasiswa, peserta didik dan penggiat usaha. Hasil pengabdian kepada masyarakat dengan tema digital marketing Instagram dilakukan melalui kuesioner untuk menggali kepuasan dan relevasi dengan kebutuhan mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia di Kampus Cibiru sehingga dapat memberikan motivasi untuk mengembangkan brand awareness produk atau jasa serta menambah jumlah wirausaha di kalangan mahasiswa.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

J-ABDIPAMAS

Publisher

Subject

Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Library & Information Science Social Sciences

Description

The aim of this journal publication is to disseminate the conceptual thoughts or ideas that have been achieved in the area of community services. J-ABDIPAMAS, particularly focuses on the main problems in the development of the sciences of community services areas as follows: Community Services ...