Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial
Vol 12, No 1 (2023)

PENDEKATAN PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (PBL) UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN ABAD 21

linda feni haryati (Unknown)
Muhammad Nur Wangid (Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
24 Jan 2023

Abstract

The Problem-Based Learning Approach (PBL) is a learning model that focuses on solving problems through problem solving and critical thinking. This model enables students to use 21st century skills such as collaboration, communication, creativity, and technological capabilities necessary to deal with the problems of the modern world. PBL is a flexible method that can be adapted to certain classes and even certain study programs. With this model, students can be directed to solve problems in different ways, including by combining information and using technology. This article also reviews the competencies and characteristics of 21st century teachers as well as a problem-based learning approach (PBL) to improve 21st century skills. The data source is in the form of results: research results that have been published in journals, conference proceedings, relevant theories, and other relevant sources. According to a review of the literature, the problem-based learning (PBL) approach has several important benefits for students, particularly in preparing them to face challenges as they mature. Students can develop the ability to think critically, cooperate with others, think creatively, and make the right decisions. In addition, the problem-based learning approach (PBL) can also help students develop 21st century skills such as the ability to communicate, think critically, solve problems, adapt well, and learn continuouslyPendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) adalah model pembelajaran yang memusatkan pada memecahkan masalah melalui pemecahan masalah dan berfikir kritis. Model ini memungkinkan siswa untuk menggunakan keterampilan abad 21 seperti kolaborasi, komunikasi, kreativitas, dan kemampuan teknologi yang diperlukan untuk menghadapi masalah dunia modern. PBL merupakan metode yang fleksibel yang dapat disesuaikan dengan kelas tertentu dan bahkan program studi tertentu. Dengan model ini, siswa dapat diarahkan untuk memecahkan masalah dengan cara yang berbeda, termasuk mengkombinasikan informasi dan menggunakan teknologi Artikel ini juga mengulas tentang Kompetensi dan Karakteristik Guru Abad 21 Serta Pendekatan pembelajaran berbasis masalah (PBL) untuk meningkatkan keterampilan abad 21. Sumber data berupa hasil-hasil penelitianyang telah dipublikasikan dalam jurnal, conferen prosiding, teori-teori yang relevan, dan sumber lain yang relevan.Berdasarkan kajian berbagai literatur tersebut Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) memiliki beberapa manfaat penting bagi siswa, khususnya untuk mempersiapkan mereka menghadapi tantangan di kehidupan dewasa. Siswa dapat mengembangkan kemampuan untuk berpikir kritis, bekerja sama dengan orang lain, berpikir kreatif, dan membuat keputusan yang tepat. Selain itu, Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) juga dapat membantu siswa mengembangkan keterampilan abad 21 seperti kemampuan berkomunikasi, berpikir kritis, memecahkan masalah, beradaptasi dengan baik, dan belajar secara berkelanjutan.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

JPSBE

Publisher

Subject

Education Social Sciences Other

Description

The Educhild Journal accepts articles about the following studies: 1. Social science education 2. Mathematics education in 3. Language education 4. Science education 5. Arts and culture education 6. Citizenship education 7. Religious education 8. Sports education 9. Learning and teaching 10. ...