Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi
Vol 6, No 1 (2023): Maret

Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Sparkol Videoscribe untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa di SMA

Fitri Yuliana Dewi (Universitas PGRI Palembang)
Sugiarti Sugiarti (Universitas PGRI Palembang)
Lefudin Lefudin (Universitas PGRI Palembang)



Article Info

Publish Date
03 Mar 2023

Abstract

Abstract: This study aims to develop sparkol videoscribe-assisted learning videos that can improve students' science process skills in high school, as well as to determine the level of validity, practicality and potential effects of the developed learning videos. The method used is research and development (R&D) with the rowntree research model (planning, developing and evaluating). The research subjects for class X8 SMA Negeri 12 Palembang totaled 32 students. The object of research is Sparkol videoscribe-assisted learning videos. The research instruments used were validation sheets, practice response questionnaires, pretest and posttest questions. The results of the study show 1) The learning videos developed are very valid 92%. 2) Instructional videos develop practically 78.5% at the one to one stage, and 78.6% at the Small Group stage. 3) The developed learning videos have the potential to influence science process skills with an N-gain of 0.58 in the medium category. It can be concluded that the sparkol videoscribe assisted learning videos are declared valid, practical and have potential effects so that the products developed by researchers are suitable for use in further learning activities.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan video pembelajaran berbantuan sparkol videoscrobe yang dapat meningkatkan keterampilan proses sains siswa, serta untuk mengetahui tingkat kevalidan, kepraktisan dan efek potensial dari video pembelajaran yang dikembangkan. Metode yang digunakan yaitu penelitian dan pengembangan (R&D) dengan model penelitian rowntree (perencanaan, pengembangan dan evaluasi). Subjek penelitian kelas X8 di SMA Negeri 12 Palembang sebanyak 32 peserta didik. Objek penelitian video pembelajaran berbantuan sparkol videoscribe. Instrumen penelitian yang digunakan yaitu lembar validasi, angket respon kepraktisan, serta soal Pretest dan Posttest. Hasil penelitian menunjukkan 1) Video pembelajaran yang dikembangkan sangat valid dengan persentase 92%. 2) Video pembelajaran yang dikembangkan praktis dengan persentase 78,5% pada tahap one to one, dan 78,6% pada tahap Small Group. 3) Video pembelajaran yang dikembangkan memiliki efek potensial terhadap keterampilan proses sains dengan N-gain 0,58 dikategorikan sedang. Dapat disimpulkan bahwa video pembelajaran berbantuan sparkol videoscribe dinyatakan valid, praktis dan memiliki efek potensial sehingga produk yang dikembangkan oleh peneliti layak digunakan pada kegiatan pembelajaran kedepannya.

Copyrights © 2023