Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 7, No 1 (2023): Maret

Deskripsi Pengetahuan Konseptual Matematis Siswa SMK pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel

Usman Mulbar (Universitas Negeri Makassar)
Rosidah Rosidah (Unknown)
Asrirawan Asriraawan (Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2023

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengetahuan konseptual matematis siswa SMK khusus kelas X pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif yang bersifat deskriptif. Indikator pengetahuan konseptual yang digunakan yaitu mengenali contoh dan noncontoh dari konsep; menafsirkan model, simbol, tanda, atau istilah yang digunakan untuk mewakili konsep; memanipulasi ide-ide terkait dengan penggunaan berbagai macam representasi; serta mengidentifikasi prinsip-prinsip yang berkaitan pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Terdapat empat subjek penelitian yaitu dua siswa kategori sedang dan dua siswa kategori rendah. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara. Instrumen yang digunakan dalam pengumpulan data adalah instrumen tes pengetahuan konseptual dan pedoman wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa dengan kategori sedang hanya mampu memenuhi indikator menafsirkan model, simbol, tanda, atau istilah yang digunakan untuk mewakili konsep dan mengidentifikasi prinsip-prinsip yang berkaitan pada materi sistem persamaan linear tiga variabel. Sedangkan, siswa dengan kategori rendah hanya mampu memenuhi indikator menafsirkan model, simbol, tanda, atau istilah yang digunakan untuk mewakili konsep dan mengidentifikasi prinsip-prinsip yang berkaitan pada materi sistem persamaan linear tiga variabel.Kata Kunci: Pengetahuan Konseptual, Siswa, Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV), SMKThis study aims to determine the mathematical conceptual knowledge of SMK students specifically for class X on the material of a three-variable system of linear equations. The type of research used is descriptive qualitative research. The indicators of conceptual knowledge used are recognizing examples and non-examples of concepts; interpreting models, symbols, signs, or terms used to represent concepts; manipulate ideas related to the use of multiple representations; and identify the principles related to the material of the three-variable system of linear equations. There are four research subjects, namely two students in the middle category and two students in the low category. The data collection technique used is interviews. The instruments used in data collection were conceptual knowledge test instruments and interview guidelines. The results showed that students in the medium category were only able to fulfill the indicators of interpreting models, symbols, signs, or terms used to represent concepts and identify principles related to the material of a three-variable linear equation system. Meanwhile, students in the low category are only able to fulfill the indicators of interpreting models, symbols, signs, or terms used to represent concepts and identify principles related to the material of a three-variable linear equation system. Keywords: Conceptual Knowledge, Studentl, Three Variable Linear Equation System, SMKĀ 

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...