Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)
Vol 6, No 1 (2023): Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus)

Metacognitive Skills of High School Students Based on Interest in Learning Mathematics

Rizki Desiana Suandi (Universitas Swadaya Gunung Jati)
Siska Firmasari (Universitas Swadaya Gunung Jati)
Jajo Firman Raharjo (Universitas Swadaya Gunung Jati)



Article Info

Publish Date
06 Jun 2023

Abstract

Important metacognitive skills are possessed by students because then the student can control his or her mind in learning. The student who can control himself or herself in learning has been able to sort out appropriate learning methods for himself or herself so that the student can come to know his or her interest in learning. Interest in learning is one of the internal factors that will affect the results of learning, not only will interest in learning also affect students' metacognitive skills. The goal of this study is to analyze the characteristics students have of the metacognitive skills covered by the interest in studying mathematics and not only is it to describe the metacognitive skills covered by the interest in studying mathematics. This research uses a qualitative approach with descriptive methods with research subjects 6 students majoring in accounting, who was selected following the research conducted random selection. The tools used in the study are observation of metacognitive skills and interest in learning, interviews that also include metacognitive and interest in learning, and finally, a test problem containing an indicator of metacognitive skills. This study suggests that for students who have an interest in learning high math, their metacognitive skills will be high by meeting all the available indicators, along with the results of learning by a test with good results. Students who are not interested in learning, then during learning will not be maximized because a major key to learning is interest. Keterampilan metakognitif penting dimiliki setiap siswa karena dengan begitu siswa dapat mengendalikan pikirannya sendiri dalam belajar. Siswa yang dapat mengontrol dirinya sendiri dalam belajar maka ia sudah bisa memilah cara belajar yang sesuai untuk dirinya sendiri dan sudah dapat mengetahui minatnya dalam pembelajaran. Minat belajar termasuk faktor internal dan berdampak pada hasil belajar, minat belajar juga berdampak kepada keterampilan metakognitifnya. Tujuan penelitian yaitu menganalisis karakteristik yang siswa miliki terhadap keterampilan metakognitif yang ditinjau dari minat belajar matematika penelitian memiliki tujuan mendeskripsikan keterampilan metakognitif yang ditinjau dari minat belajar matematika. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif dengan subjek penelitian 6 siswa jurusan akuntansi, yang dipilih secara acak. Instrumen yang digunakan yaitu observasi untuk keterampilan metakognitif dan minat belajar, wawancara yang mencakup keterampilan metakognitif dan minat belajar, dan soal tes yang memuat indikator keterampilan metakognitif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa yang memiliki minat belajar matematika yang tinggi maka keterampilan metakognitifnya akan tinggi memenuhi semua Indikator yang ada, didukung juga dengan hasil belajar yang baik. Siswa yang minat belajarnya sedang maka keterampilan metakognitifnya juga akan sedang dimana pada setiap indikatornya sudah cukup memenuhi, didukung dari hasil belajar yang memperoleh cukup baik dalam menyelesaikan soal tes. Untuk siswa yang memiliki minat belajar rendah metakognitifnya akan rendah pada setiap indikatornya siswa tersebut kurang memenuhi, didukung juga dari hasil belajar sebatas untuk menuliskan apa yang diketahui dan apa yang ditanyakan siswa masih belum mampu. Siswa yang tidak minat dalam belajar, maka selama pembelajaran tidak akan maksimal dikarenakan sebuah kunci utama pembelajaran yaitu minat.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jmtk

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus) has number of P-ISSN 2615-3939 | E-ISSN 2723-1186, it is to provide the latest scientific articles based on Teaching and Learning, Instruction, Curriculum Development, Learning Environments, Teacher Education, Educational Technology, Educational Developments, ...