Flourishing Journal
Vol. 1 No. 1 (2021)

Penerapan media dakon sejarah untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di MAN 2 Malang

Abdul Hamid (Universitas Negeri Malang)
Fattah Hanurawan (Universitas Negeri Malang)
Aji Bagus Priyambodo (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
17 Jun 2021

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to improve the motivation to learn history of X IPA 2 MAN 2 Malang by using learning media in the form of Dakon History. Media Dakon History is a game of dakon that has been modified in such a way by researchers with the aim of being used as a supporting medium for learning activities in historical subjects. Learning motivation is an impulse that moves learning action or other educational actions. Many previous studies found that the use of learning media in the form of dakon games can help obtain the expected research objectives. The results of this study indicate that after the use of Dakon media the history of student learning motivation has increased. Increased student learning motivation can be known by the fulfillment of all aspects of learning motivation proposed by Maslow (in Hanurawan, 2016) with a theory of needs that must be fulfilled in learning and opinions expressed by Slavin (in Hanurawan, 2016) with internal motivation and external motivation in the process learn. Then to strengthen the success of the study can also be seen in the comparison of the results of the questionnaire and improvement of student learning outcomes between before and after the study was conducted. Keywords: the use of dakon history media; the motivation to learn history of x ipa 2 man 2 malang Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan motivasi belajar sejarah siswa kelas X IPA 2 MAN 2 Malang dengan menggunakan media pembelajaran berupa Dakon Sejarah. Media Dakon Sejarah adalah permainan dakon yang sudah dimodifikasi sedemikian rupa oleh peneliti dengan tujuan untuk digunakan sebagai media pendukung kegiatan pembelajaran dalam mata pelajaran sejarah. Motivasi belajar adalah dorongan yang menggerakkan tindakan belajar atau tindakan-tindakan yang pendidikan yang lain. Banyak penelitian sebelumnya menemukan bahwa penggunaan media pembelajaran berupa permainan dakon dapat membantu memperoleh tujuan penelitian yang diharapkan. Hasil penelitian ini menunjukkan setelah penggunaan media Dakon Sejarah motivasi belajar siswa semakin meningkat. Peningkatan motivasi belajar siswa dapat diketahui dengan terpenuhinya semua aspek motivasi belajar yang dikemukakan oleh Maslow (dalam Hanurawan, 2016) dengan teori kebutuhan yang harus terpenuhi dalam belajar dan pendapat yang dikemukakan oleh Slavin (dalam Hanurawan, 2016) dengan motivasi internal dan motivasi eksternal dalam proses belajar. Kemudian untuk memperkuat keberhasilan penelitian dapat dilihat pula pada perbandingan hasil kuesioner serta peningkatan hasil belajar siswa antara sebelum dan sesudah penelitian dilakukan. Kata kunci: penggunaan media dakon sejarah; motivasi belajar sejarah siswa kelas x ipa 2 man 2 malang

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

psi

Publisher

Subject

Humanities

Description

Flourishing Journal is an open-access and peer-reviewed journal dedicated to publishing research articles in the field of psychology. Flourishing Journal accepts research articles that have the potential to make a significant contribution to the exploration and development of psychology and ...