AEEJ : Journal of Automotive Engineering and Vocational Education
Vol 4 No 1 (2023): AEEJ : Journal of Automotive Engineering and Vocational Education

Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Heads Together dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar

ilham yuliady (universitas Negeri Padang)
Hendra Dani Saputra (Universitas Negeri Padang)
Yogi Dian Alfana (Universitas Negeri Padang)
A'yan Sabitah (Politekntik Negeri Banjarmasin)



Article Info

Publish Date
16 Jun 2023

Abstract

This research based on the problem of the learning process of the Engineering Mechanics course. The teacher center learning process causes students to be passive so that students feel bored because of one way communication. Based on data student learning outcomes, it is still not well achieved, therefore it is necessary to apply the numbered heads together learning model to improve learning motivation and learning outcomes. This type of reseach is a factorial 2x2. The subjects of this study were 48 students. The sampling technique is carried out random cluster sampling. Data collection by dissemination of learning motivation questionnaires and learning outcome test instruments and analyzed using two ways anova. Based on the results of data testing, it can be concluded that the Numbered heads together learning model can improve student motivation and learning outcomes. Penelitian ini dilatar belakangi permasalahan proses pembelajaran mata kuliah Mekanika Teknik. Proses pembelajaran yang terpusat pada dosen menyebabkan mahasiswa menjadi pasif sehingga mahasiswa merasa bosan karena komunikasi satu arah. Berdasarkan data hasil belajar mahasiswa masih belum tercapai dengan baik, maka dari itu perlu dilakukan penerapan model pembelajaran numbered heads together dalam peningkatan motivasi belajar dan hasil belajar. Jenis penelitian ini eksperimen dengan desain faktorial 2x2. Subjek penelitian ini mahasiswa yang berjumlah 48 orang. Teknik pengambilan sampel dilakukan random cluster sampling. Pengumpulan data dengan penyebaran angket motivasi belajar dan Instrumen tes hasil belajar dan dianalisa dengan two ways anova. Berdasarkan hasil pengujian data dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran numbered heads together dapat meningkatkan motivasi belajar dan hasil belajar mahasiswa.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

aeej

Publisher

Subject

Automotive Engineering Control & Systems Engineering Education Energy Transportation

Description

Focus and Scope Fokus dari AEEJ adalah untuk menjadi sebuah sarana publikasi artikel-artikel ilmiah dari kajian bidang Teknik Otomotif secara praktis dan teoritis. Scope dari AEEJ yakni pada kajian teknik otomotif dan pendidikan kejuruan teknik otomotif yang secara rinci dipaparkan berikut ini. ...