Sustainable Business Journal
Vol 2, No 1 (2023): MARET

PENGARUH KUALITAS LAYANAN, FASILITAS DAN METODE PEMBELAJARAN TERHADAP KEPUASAN SISWA

Bagyo Bagyo (Universitas Semarang)
Adijati Utaminingsih (Unknown)
Paulus Wardoyo (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jun 2023

Abstract

While there is a large number of research work performed on presenting different factors influencing students' satisfaction with Higher Education institutions, there is a need to combine all these efforts and provide a comprehensive framework of factors influencing the students' satisfaction. This study aims to analyse the influence of service quality, facility, learning method on student satisfaction and image as a moderating variable. The respondents of this research are Semarang Sedes Sapentiae High School amounting to 96. The data were processed by using Smart Partial Least Square (PLS) program. The results of this study indicate that the service quality, learning methode influence student satisfaction, while the facility have no significant effect on student satisfaction. The result of the hypothetical test on moderation effect showed that image moderate the correlation between service quality and learning method with the student satisfaction, but image could not moderate the correlation between the facility with student satisfaction.Meskipun ada sejumlah besar penelitian yang dilakukan untuk menyajikan faktor-faktor berbeda yang mempengaruhi kepuasan mahasiswa/siswa terhadap institusi sekolah, tetap ada kebutuhan untuk menggabungkan semua upaya ini dan menyediakan kerangka kerja yang komprehensif mengenai faktor yang mempengaruhi kepuasan mahasiswa/siswa. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh kualitas layanan , fasilitas, metode pembelajaran terhadap kepuasan siswa dengan citra sekolah sebagai variabel moderating.Responden dalam penelitian ini adalah siswa SMA Sedes Sapentiae Semarang yang berjumlah 96 orang. Data diolah dengan menggunakan program Smart Partial Least Square (PLS). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kualitas layanan, motode pembelajaran dan citra berpengaruh signifikan terhadap kepuasan siswa, sedangkan fasilitas tidak berpengaruh terhadap kepuasan siswa. Hasil penelitian uji hipotesis efek moderasi menunjukkan bahwa citra dapat memoderasi hubungan antara kualitas layanan dan metode pembelajaran dengan kepuasan siswa, tetapi citra tidak memoderasi hubungan antara fasilitas dengan kepuasan siswa

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

sbj

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Sustainable Business Journalis a scientific journal, open-access, peer-reviewed journal. The journal has a mission to explore how to achieve sustainable development of business and economy. It provides a reliable platform for the transfer of knowledge among scholars and aims to encourage the ...