Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia
Vol 6, No 1 (2023)

ANALISIS POTENSI SEJARAH PERJUANGAN RONGGOLAWE SEBAGAI PEMBELAJARAN SEJARAH SMA: NILAI PERJUANGAN DAN KEPAHLAWANAN

Muhammad 'Afwan Mufti (Universitas Negeri Malang)
Deny Yudo Wahyudi (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

The word "rebellion" often carries a negative stereotype for most people, as seen in the case of the Ronggolawe rebellion against the Majapahit Kingdom. However, upon further examination, the historical event of Ronggolawe contains valuable lessons on heroism and struggle that can be linked to the 18 points of character education. This research aims to analyze the potential of Ronggolawe's struggle as a learning material for high school students that embodies heroism and the values of struggle. The research utilizes Kuntowijoyo's historical research method to examine the values contained within Ronggolawe's struggle with the following research questions: 1) The historical significance of Ronggolawe's struggle for the Majapahit Kingdom, 2) The analysis of Ronggolawe's struggle from a historical perspective, and 3) The analysis of Ronggolawe's potential as a learning material for heroic values in history subjects. The study found that the value of heroism includes elements of tolerance, democracy, nationalism, patriotism, appreciation of achievement, social concern, responsibility, while the values of struggle include honesty, discipline, independence, friendliness, and creativity. Therefore, Ronggolawe's struggle has great potential to become learning material for high school history subjects, with hopes for further research on this topic.Kata “pemberontakan” kerap kali mendapat stereotip buruk bagi kebanyakan masyarakat. Seperti halnya peristiwa pemberontakan Ronggolawe terhadap kerajaan Majapahit. Jika ditelaah lebih lanjut, peristiwa sejarah Ronggolawe memiliki pembelajaran yang mengandung nilai kepahlawanan dan perjuangan nantinya akan dikaitkan dengan 18 poin nilai Pendidikan karakter. Penelitian ini dilakukan dengan tujuan menganalisis potensi sejarah perjuangan Ronggolawe sebagai materi pembelajaran siswa di SMA yang mengandung nilai kepahlawanan dan nilai perjuangan. Pada penelitian ini menggunakan metode penelitian sejarah milik Kuntowijoyo untuk menelaah unsur nilai yang terkandung dalam sejarah perjuangan Ronggolawe dengan rumusan masalah 1) Sejarah perjuangan Ronggolawe bagi Kerajaan Majapahit, 2) Analisis Perspektif Kiprah Perjuangan Ronggolawe secara Historis, 3) Analisis Potensi Perjuangan Ronggolawe sebagai Pembelajaran Nilai Kepahlawanan pada Mata Pelajaran sejarah. Sehingga berdasarkan kajian analisis yang telah dilakukan mendapatkan hasil bahwa nilai kepahlawanan memiliki unsur toleransi, demokratis, semangat kebangsaan, cinta tanah air, menghargai prestasi, peduli sosial, dan tanggung jawab dan nilai perjuangan memiliki unsur jujur, disiplin, mandiri, bersahabat, kreatif. Dengan demikian, sejarah perjuangan Ronggolawe memiliki potensi yang sangat baik jika dijadikan materi dalam pembelajaran sejarah untuk siswa di SMA dengan harapan adanya pengembangan penelitian lebih lanjut mengenai topik bahasan ini.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

sejarah

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia (JPSI) publish original research papers, conceptual articles, review articles and case studies. The whole spectrum of history learning and history education, which includes, but is not limited to education systems, institutions, theories, themes, curriculum, ...