Journal of Language, Literature, and Arts (JoLLA)
Vol. 3 No. 6 (2023)

Ketergantungan Masyarakat Urban terhadap Dunia Virtual sebagai Ide Penciptaan Seni Digital Berbasis Augmented Reality

Zahra izakiyah Rosada (Universitas Negeri Malang)
Hariyanto Hariyanto (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2023

Abstract

Teknologi informasi saat ini mengambil peran yang penting dalam menjaga keberlangsungan ak-tivitas masyarakat. Tanpa disadari masyarakat urban mengalami ketergantungan dengan dunia virtual dikarenakan sebagian besar aktivitasnya menggunakan dunia virtual sebagai platformnya. Hal tersebut menjadi ide dalam penciptaan karya ini. Objek yang digunakan adalah masyarakat urban yang memiliki ketergantungan pada dunia virtual. Tujuan penciptaaan karya seni ini adalah mendeskripsikan dan memvisualisasikan ide ketergantungan masyarakat urban terhadap dunia virtual menggunakan teknik digital art yang berbasis Augmented Reality. Penciptaan ini mengguna-kan metode SP Gustami yang terdiri dari tiga tahap, yakni tahap eksplorasi, tahap perancangan, dan tahap perwujudan. Proses penciptaan karya ini menggunakan dua perangkat keras, yaitu laptop dan pentablet. Pembuatan sketsa, outlining, pewarnaan, hingga finishing menggunakan software Adobe Photoshop. Sedangkan untuk pembuatan Augmented Reality menggunakan software Unity dalam penciptaam objeknya, dan software Meta Spark Studio untuk menjadikan objek sebagai Augmented Reality. Augmented Reality dapat dilihat melalui platform Instagram Story. Hasil dari penciptaan karya ini berupa enam karya digital painting berbasis Augmented Reality yang masing-masing karyanya dicetak pada media kertas dengan jenis AP 230 doff dengan ukuran 40×50cm. Augmented Reality dapat dilihat melalui sebuah software Instagram Story menggunakan kode QR yang telah disediakan. Seluruh karya dipamerkan untuk diapresiasi pada kegiatan pameran dengan bingkai minimalis. Kata kunci: masyarakat urban; dunia virtual; augmented reality Urban Community Dependence on The Virtual World as An Ideas for Augmented Reality-Based Digital Art Creation Information technology is currently playing an important role in maintaining the continuity of community activities. Unknowingly, urban people are dependent on the virtual world because most of their activities use the virtual world as their platform. This became the idea in the creation of this work. The object used is an urban community that has a dependency on the virtual world. The purpose of creating this work of art is to describe and visualize the idea of urban society's depen-dence on the virtual world using digital art techniques based on augmented reality. This creation uses the SP Gustami method which consists of three stages, including the exploration stage, the design stage, and the embodiment stage. The process of creating this work uses two hardware devices, namely a laptop and a tablet. Sketching, outlining, coloring, and finishing are done in Adobe Photoshop software. Meanwhile, for the manufacture of Augmented Reality, Unity software is used to create the object, and the Meta Spark Studio software is used to make the object an augmented reality. Augmented reality can be seen through the Instagram story platform. The result of the creation of this work is in the form of six digital paintings based on Augmented Reality, each of which is printed on paper media with the type of AP 230 doff with a size of 40×50cm. Augmented Reality can be viewed through an Instagram story software using the QR code provided. All works are exhibited to be appreciated at exhibitions with a minimalist frame. Keywords: urban communities; cyberspace; augmented reality

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

fs

Publisher

Subject

Arts Education Languange, Linguistic, Communication & Media Library & Information Science Other

Description

JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts is a double-blind peer-reviewed journal published monthly (pISSN 2797-0736 eISSN 2797-4480). This journal publishes scientific articles on language, literature, library information management, and arts. It publishes empirical and theoretical studies ...