Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-ilmu Sosial
Vol. 3 No. 9 (2023)

Pengaruh penerapan metode case method terhadap kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas 10 pada mata pelajaran PPKn di SMK Negeri 2 Singosari

Revly Manggala Putri (Universitas Negeri Malang)
Margono Margono (Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
05 Sep 2023

Abstract

This study aims to describe the implementation of the learningcase method, describe students, problem-solving abilities and analyze the effect of applying learning methods case method on the problem-solving abilities of 10th-grade students at SMK Negeri 2 Singosari. This study applies the method quasi-experimental design with test paired sample t-test using SPSS 22 to determine differences in problem-solving abilities of students in the experimental class and the control class. Learning by case method through three stages, namely individual preparation, group discussion, and class discussion. The results of data analysis show a significance value of 0.000 less than 0.05, meaning the application of the learning method case method has a significant effect on the problem-solving abilities of 10th-grade students at SMK Negeri 2 Singosari. From these data, it can be concluded that Ha is accepted and H0 is rejected. Kajian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran case method, mendeskripsikan kemampuan pemecahan masalah peserta didik dan menganalisis pengaruh penerapan metode pembelajaran case method terhadap kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas 10 di SMK Negeri 2 Singosari. Kajian ini menerapkan metode quasi experimental design dengan uji paired sample t-test menggunakan SPSS 22 untuk mengetahui perbedaan kemampuan pemecahan masalah peserta didik pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Pembelajaran dengan metode case method melalui tiga tahap yaitu persiapan individu, diskusi kelompok, dan diskusi kelas. Hasil analisis data menunjukkan nilai signifikansi 0,000 kurang dari 0,05 artinya penerapan metode pembelajaran case method berpengaruh secara signifikan terhadap kemampuan pemecahan masalah peserta didik kelas 10 di SMK Negeri 2 Singosari. Dari data tersebut didapatkan kesimpulan bahwa Ha diterima dan H0 ditolak.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

fis

Publisher

Subject

Humanities Education Environmental Science Social Sciences

Description

Jurnal Integrasi Dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial (JIHI3S) is a journal focused on articles of research and community service in social sciences and humanities such as civics, laws, history, economics, sociology, geography, anthropology, politics, culture, religion, and also educational ...